Lucena reitera que només la Generalitat pot "rescatar" l'ampliació del Prat
Aena preveu superar els 300 milions de passatgers l'any 2026
MADRID"Només el govern de la Generalitat pot rescatar la proposta d'ampliació [de l'aeroport del Prat]". Així s'ha expressat el president d'Aena, Maurici Lucena, aquest dimecres quan se li ha preguntat sobre la possibilitat de reactivar el projecte en el següent DORA III, és a dir, a partir de l'any 2026, quan s'acaba el Document de Regulació Aeroportuària vigent. Lucena veu lluny aquesta possibilitat després del canvi de Govern: "No la volen [l'ampliació], que és legítim, i estem on estàvem fa un any", ha assegurat.
Durant la roda de premsa del Pla Estratègic 2022-2026 de l'operador aeroportuari, Lucena ha reiterat que el "responsable" que l'ampliació descarrilés va ser el govern català. Per al president d'Aena, la fallida de l'anunci que suposava una inversió de fins a 1.700 milions d'euros tindrà un "impacte significatiu" per a l'economia catalana. "Catalunya perdrà una mica de peu perquè no la fa [l'ampliació], i altres sí", ha dit Lucena fent referència a Madrid, on sí que es va donar llum verda a un projecte similar.
Sobre les propostes plantejades per intentar reflotar el projecte d'ampliació del Prat, en particular la que està estudiant la patronal catalana, Lucena creu que reflecteixen, precisament, l'"obvietat" que implica no ampliar l'aeroport català: "una pèrdua de la competitivitat". En tot cas, el president d'Aena també ha demanat evitar "l'evanescència". "Si hi ha un projecte alternatiu, caldrà traduir-lo en termes aeroportuaris i aquí és on seguim [Aena]", ha dit.
Recuperar el nivell precovid el 2024
A ulls d'Aena serà primordial ampliar aeroports, ja que la demanda no deixarà de créixer. L’operador aeroportuari confia que la gent continuarà viatjant fins al punt que espera recuperar els nivells de passatgers previs a la crisi del covid-19 l’any 2024. A més, espera arribar als 315 milions de passatgers l’any 2026, segons es desprèn del Pla Estratègic. En tot cas, el president d'Aena, Maurici Lucena, també ha reiterat que hi ha factors que poden modificar aquestes perspectives, com ara les tensions geopolítiques o la necessitat d'una aviació més sostenible.
Però no només bufen vents favorables pel que fa a la recuperació de la mobilitat, també en la millora del negoci. En aquest sentit, Aena ha anunciat el retorn al dividend aquest 2022. Durant la presentació del pla davant accionistes i analistes, el president del gestor públic, Maurici Lucena, ha explicat l'entitat ha decidit elevar el pay-out (la part de benefici que repartirà entre els accionistes) fins al 80%. A més, es repartirà un dividend d’1,37 euros per acció.
"És un pla estratègic fet des del realisme i amb accent especial en la prudència per les cicatrius que arrosseguem de la pandèmia", ha assegurat Lucena durant la presentació. "El període actual ha d'assentar les bases per a una important onada d'inversions per al DORA III i això passarà perquè el trànsit aeri ens ho demana. Hi haurà un augment molt substantiu en nova capacitat aeroportuària", ha reiterat. Ara bé, l'evolució del negoci també dependrà d'elements com els concursos que l'operador aeroportuari encara ha de resoldre i que tenen a veure amb l'activitat comercial dels aeroports, una de les seves principals àrees de negoci. En aquest sentit, Lucena ha assumit que la crisi del covid va suposar un terrabastall per a Aena, que va veure com els viatges queien en picat per les restriccions sanitàries. L'operador no va recuperar els beneficis fins aquest estiu: va guanyar 163,8 milions d'euros en el conjunt del primer semestre del 2022.