Les incerteses de Ferrovial davant el salt als EUA
La constructora amb seu als Països Baixos confia cotitzar a Wall Street aquest primer trimestre
MADRIDA finals de febrer farà un any del cop d’efecte de Ferrovial. La constructora que presideix Rafael del Pino anunciava el trasllat de la seva seu d’Espanya als Països Baixos i la intenció de cotitzar a la borsa holandesa, cosa que es va acabar materialitzant al juny.
I gairebé un any després de l'anunci, ja frega l’al·licient principal rere aquell moviment: debutar a Wall Street. La constructora entenia que la manera més fàcil d’assolir el seu particular somni americà era fent-ho amb la seu a Amsterdam i no a Espanya. La companyia confia en poder-ho fer aquest primer trimestre de l’any, segons ha comunicat aquesta setmana al regulador de la borsa dels Estats Units, la SEC. El debut, però, s'esperava per al segon semestre del 2023.
Del Pino va vendre la decisió com una gran oportunitat per a la companyia: “És clau per potenciar el seu creixement, facilitar l’accés als mercats i millorar la seva competitivitat”, va dir durant la junta general d’accionistes on es va votar la decisió. Però també, i sobretot, va defensar el moviment rumb als Països Baixos com l’únic camí possible per cotitzar a la borsa nord-americana. Ara que ho té a tocar, convé recordar les llums i les ombres d’una decisió que va portar una tempesta política a Espanya.
Pendents de l’Agència Tributària
Des que va prendre la decisió, Ferrovial ha elaborat una llista de riscos al voltant del moviment. Un d'aquests té a veure amb Espanya i, en concret, amb l'Agència Tributària. Al fullet d'admissió enviat a la SEC, Ferrovial torna a recordar que les "autoritats fiscals espanyoles [l'Agència Tributària] podrien considerar que la fusió queda fora de la protecció del règim especial de neutralitat fiscal, cosa que podria tenir un efecte material advers sobre el negoci, la situació financera i els resultats de les operacions del grup empresarial".
Com ha explicat l'ARA, l'empresa es va acollir al règim especial de fusions. Això li permet no haver de tributar pels guanys extraordinaris (plusvàlues) obtinguts per la fusió. Quan faci la declaració de tancament de l'impost de societats a Espanya corresponent a l'exercici del 2023, l'Agència Tributària comprovarà d'ofici els arguments econòmics exposats per la companyia per dur a terme el trasllat. Si no els veu vàlids, podria haver-hi una sanció.
Segons ha pogut saber l’ARA de fonts del mercat, “no és esperable” un resultat immediat sobre aquesta comprovació. Aquestes fonts expliquen que si bé el focus s’ha posat en si hi ha o no una motivació fiscal al darrere, com ara pagar menys impostos (Ferrovial ho ha negat), acabarà “ampliant” la mirada a altres motivacions al·legades per la constructora, com ara si puja la cotització o el seu valor a borsa.
Debilitat de la marca
Ferrovial també va advertir als accionistes que el trasllat als Països Baixos "podria tenir un impacte negatiu sobre la seva imatge corporativa a Espanya", cosa que, de retruc, "podria tenir un efecte material advers en la posició del grup [empresarial] i en el preu de la cotització de les accions, del negoci, de la situació financera, dels resultats d'operacions i de perspectives". La mateixa idea es repeteix ara al fullet d’admissió de les seves accions enviat al supervisor borsari americà. Això pren rellevància perquè en el mateix fullet Ferrovial reconeix que gran part de la seva activitat continua a Espanya. De fet, situa com un risc el fet que l’economia espanyola pugui créixer menys del previst i fins i tot torna a recordar que aquesta "pot veure’s afectada per un augment de la incertesa política (inclús qualsevol recrudescència de les tensions polítiques i socials a Catalunya)", afirma davant la SEC, com ja va fer en el seu moment davant el supervisor borsari holandès.
Cotització a borsa
Des que Ferrovial va començar a debutar a la borsa dels Països Baixos, "s'ha revaloritzat més d'un 18%", explica l'analista de XTB Joaquín Robles a l'ARA. Tanmateix, cal tenir en compte que la major part del volum negociat es fa a Espanya, afegeix Robles. A més, el conjunt de l'Íbex-35 espanyol va pujar un 20,7% l'any passat, cosa que deixa Ferrovial per sota de la mitjana.
"L'increment de la valoració ha estat impulsat per la recuperació de les ganes dels inversors davant el que sembla el final de la pujada dels tipus d'interès i per les recents operacions financeres; cal recordar que Ferrovial va obtenir un benefici extraordinari de 2.370 milions de lliures després d'anunciar la venda de la seva participació del 25% de l'aeroport de Heathrow", explica Robles.
Queda per veure com pot afectar una nova fragmentació de la cotització (no només cotitzarà a Espanya i Amsterdam, sinó també a Nova York). Ferrovial adverteix que “les cotitzacions múltiples poden afectar negativament la liquiditat i els preus de negociació de les accions en una o més de les borses" i que "la cotització múltiple pot augmentar la volatilitat del preu de l’acció, ja que la negociació es dividirà entre els tres mercats, cosa que donarà una menor liquiditat a les diferents borses”, explica.
Ferrovial ha concretat que la seva intenció és cotitzar a Wall Street a un preu de sortida similar al de la cotització a Espanya o als Països Baixos: 33,4 euros per acció.