Vaga del transport de carretera abans de Nadal: per què es queixen els conductors professionals
CCOO i la UGT convoquen aturades en la circulació de viatgers i mercaderies per reclamar que s'avanci l'edat de jubilació
BarcelonaCCOO i la UGT han anunciat aquest dilluns la convocatòria de set jornades de vaga al transport per carretera, tant el de mercaderies com el de viatgers i l'urbà. La primera aturada està prevista per al 28 d'octubre i els sindicats calculen que s'hi podrien sumar mig milió de conductors. En una roda de premsa conjunta, representants de totes dues organitzacions han justificat la convocatòria per la precària situació d'aquests professionals, que repercuteix en la salut dels transportistes i els accidents, que "no són de trànsit, sinó de feina".
La primera de les jornades serà el 28 d'octubre, seguida de l'11, el 28 i el 29 de novembre, i el 5 i el 9 de desembre. A partir del dia 23 de l'últim mes de l'any, la vaga passarà a ser indefinida. Els sindicats han advertit que no es pot consentir que les persones que traslladen béns i passatgers "estiguin en condicions que suposin un perill per a tots". Segons els convocants, la vaga respon a una situació insostenible i és "de sentit comú". Per aquest motiu, han demanat "paciència i empatia" a la ciutadania que es vegi afectada per aquestes aturades i que comparteixin el punt de vista dels transportistes.
Els sindicats han exigit a les patronals i el govern espanyol que deixin "de posar-se de perfil", ja que consideren que les seves demandes de millores laborals no són "una quimera", sinó peticions "molt raonables, que els professionals tinguin una feina decent". El juliol passat, CCOO i la UGT ja van explicar que el sistema legal a Espanya recull la possibilitat d'avançar l'edat de jubilació mitjançant la jubilació parcial i mecanismes com els coeficients reductors, però denuncien que això no s'ha fet efectiu per als conductors professionals. "A ningú li fa il·lusió convocar una vaga, però la situació ha arribat a un punt en què no hi ha cap altra alternativa. No és bo que conductors de més de 67 anys estiguin traslladant ancians i nens", han denunciat els sindicats.
Tant CCOO com la UGT, que conjuntament representen un 70% del sector, han lamentat que hagi estat impossible arribar a un acord amb les patronals, a les quals han retret la falta de col·laboració. D'altra banda, també han posat el focus en els ministeris de Treball i Transports, als quals reclamen que reconeguin una situació que neguen.
Els sindicats exigeixen el reconeixement patronal de la penositat i la perillositat de la professió i que s'apliquin de manera immediata els coeficients reductors a l'edat de jubilació per als conductors professionals. Així mateix, sol·liciten que es prevegi per conveni una jubilació parcial amb contracte de relleu, voluntària per a la persona conductora que pugui acumular de manera continuada el percentatge que ha de treballar i en el seu lloc hi entri una persona jove.