Guia per sobreviure a les vagues aèries d'aquest estiu
Tot el que has de saber si tens un retard o una cancel·lació ara que comença la temporada de turisme rècord
BarcelonaEl sector és unànime en les previsions: aquest estiu ja s'haurà recuperat el ritme frenètic que tenien els aeroports el 2019, abans que la pandèmia ho capgirés tot. Però la indústria turística també haurà d'assumir els entrebancs que comporta una temporada amb tant trànsit aeri com les d'abans. La campanya més profitosa de l'any per a les aerolínies tampoc evitarà aquest any la convocatòria de vagues amb les quals els col·lectius de pilots, tripulants de cabina o controladors esperen aconseguir millores substancials en les condicions laborals.
La primera que els passatgers hauran de tenir controlada és la que manté el sindicat de pilots Sepla a Air Europa, que va començar el 19 de juny i de moment s'allargarà fins al 2 de juliol. La convocatòria afecta totes les bases i centres de treball de la companyia, que té un pes important, per exemple, en els vols que connecten les Balears amb la Península. El col·lectiu denuncia que Air Europa ha incomplert el preacord verbal d'actualització salarial a què havien arribat i ha decidit tirar endavant la vaga. Les aturades que ja s'havien organitzat al maig van comportar prop de 180 cancel·lacions.
Aquest conflicte laboral se suma al que continua obert amb els pilots d'Iberia Regional Air Nostrum, que manté vigent la vaga indefinida diària a totes les bases i centres de treball. En aquest cas, la convocatòria del Sepla també respon a "l'immobilisme" de l'empresa davant les reivindicacions d'una plantilla que ha protestat pels serveis mínims "abusius" decretats pel ministeri de Transports espanyol.
Els controladors aeris tornaran a ser un altre front que preocupa a les companyies, després que a França aquest col·lectiu s'hagi sumat a les aturades contra la reforma de les pensions impulsada pel govern d'Emmanuel Macron, l'última el 6 de juny, i que han causat retards i cancel·lacions en força aeroports. Ara mateix no hi ha noves dates de vaga anunciades. Aquest mes de juny ja hi ha hagut aturades convocades pels controladors aeris espanyols de les torres de control privatitzades, que afecten setze aeroports, entre els quals els d'Eivissa, Lanzarote i la Corunya.
A Itàlia, el sector del transport aeri ha estat en peu de guerra els últims mesos i hi ha mobilitzacions previstes per al 15 de juliol. I la vaga que de moment s'ha posposat és la dels treballadors de seguretat de l'aeroport de Heathrow, a Londres, un dels més transitats del món, perquè els sindicats van arribar a un acord per millorar sous.
Davant d'aquest escenari de possibles interrupcions, què cal saber si et trobes amb un vol amb retard o cancel·lat o amb una maleta perduda aquest estiu?
Quan pots reclamar?
La gerent del portal especialitzat en reclamacions a aerolínies Reclamio, Noemí Fernández, recorda que el primer que ha de saber un passatger és que les circumstàncies en les quals tenen dret a una indemnització estan fixades per una normativa europea. "Sempre que els motius puguin ser imputats a la companyia, està obligada a pagar", afegeix. Per exemple, en cas que siguin els mateixos pilots o treballadors de l'aerolínia els que hagin convocat una vaga. En canvi, no s'aplicarà quan es tracti de "circumstàncies extraordinàries" com una tempesta o una pandèmia. Negocis com Reclamio s'enduen un percentatge de la indemnització obtinguda, en el supòsit que s'accepti la reclamació.
Quina és la indemnització?
L'import de la indemnització dependrà de la distància del vol afectat: 250 euros per a rutes de fins a 1.500 quilòmetres; 400 euros per a tots els vols intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres i per a tots els altres d'entre 1.500 i 3.500 quilòmetres; i 600 euros per a tota la resta de connexions superiors a 3.500 quilòmetres. Com recorda Fernández, segons la legislació comunitària es considera que un vol té un retard si arriba a la destinació final tres o més hores després de l'arribada prevista.
En el cas de les cancel·lacions, la companyia ha d'informar-ne catorze dies abans del vol, o entre dues setmanes i set dies si ofereix un transport alternatiu que surt amb no més de dues hores d'antelació i arriba a la destinació final amb menys de tres hores de retard. Hi ha una última excepció: quan avisa de la cancel·lació amb menys de set dies de marge, però amb una opció alternativa que surti amb menys d'una hora d'antelació i aterri amb menys de dues hores de retard. Si no és així, el passatger té dret a una compensació per la cancel·lació del vol.
Com has de fer el tràmit?
La primera via per rebre una compensació són els canals de comunicació de la mateixa aerolínia, però la delegada de l'OCU a Catalunya, Esther Lorente, admet que és millor optar directament per posar una reclamació a través de la web de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA). "Allò que digui aquesta agència és vinculant: si diuen que tens raó, la companyia ho ha de complir, és com una sentència que s'ha d'executar", explica. Lorente també recomana guardar tots els documents que acrediten que tenies el vol per reclamar, com la targeta d'embarcament, la reserva o els mails de contacte amb l'aerolínia i fins i tot assegurar-se amb fotografies on es mostri la persona davant el taulell d'anunci de vols amb la connexió retardada.