Allau de crítiques per abusos laborals contra la catalana Freshly Cosmetics
Una vintena de testimonis denuncien a l'ARA la seva dura experiència treballant a la marca de cosmètica natural
BarcelonaEn les últimes setmanes una allau de crítiques laborals a les xarxes socials ha impactat contra la marca de cosmètica natural catalana Freshly Cosmetics. Antics treballadors –i alguns empleats que encara són dins l’empresa–, tant de les oficines centrals com de les botigues, expliquen els abusos laborals patits durant el seu pas per aquesta companyia amb seu a Reus. L’ARA ha parlat amb una vintena de testimonis que van viure aquestes males pràctiques des del 2018, quan el negoci fundat per Mireia Trepat, Miquel Antolín i Joan Miralles (aquest últim va deixar l’empresa el 2020) tot just despuntava, fins a aquest mateix 2023. En el rerefons d’aquesta denúncia pública col·lectiva hi ha un excés sistematitzat d’hores extres no remunerades i una enorme pressió per arribar als objectius, però sobretot els mals tractes rebuts per part de l’equip directiu i alguns comandaments intermedis. En alguns casos aquest clima laboral va desembocar treballadors havent de recórrer a tractament psicològic i almenys en cinc baixes mèdiques derivades d’aquestes situacions. Molts dels casos van acabar en acomiadaments improcedents amb una mateixa justificació gens objectiva: “No ets prou Freshly”.
La majoria d’aquests testimonis comencen de manera similar: persones joves i autoexigents que arribaven il·lusionades a una start-up prometedora i ubicada en un territori com el Camp de Tarragona, on no hi havia gaires oportunitats laborals d’aquest tipus. Amb el pas dels dies, però, s'activaven les alertes. Totes les veus consultades recorden especialment l’ansietat que es respirava durant la campanya de descomptes més forta de l’any, el Black Friday. Aquells dies bona part de la plantilla es traslladava a Gandesa, on hi ha el centre logístic de Freshly Cosmetics, per encarregar-se ells mateixos de gestionar el gran volum de caixes de les comandes. No hi havia una obligació explícita de fer-ho, però tothom sabia que participar-hi era una norma no escrita, fossis qui fossis. Per a la majoria, expliquen a l’ARA, això implicava incrementar considerablement la seva jornada laboral, ja que havien de seguir fent les seves tasques habituals. La seva vivència contrasta amb l'actitud de la companyia, que ho plantejava com unes "colònies" –els empleats es podien quedar a dormir en un allotjament a Gandesa– amb disfresses temàtiques per a cada dia per amenitzar els esforços. Els testimonis també asseguren que a Freshly Cosmetics es donava per fet que s’havia d’estar pendent de la feina les 24 hores del dia els set dies de la setmana. “Estava constantment en estat d’alerta. No dormia ni menjava. L’últim mes no era jo”, explica un testimoni.
La plantilla va patir una sèrie de baixes per ansietat arran del fort ritme de feina i el tracte rebut per part dels superiors, però aquestes no van ser les úniques conseqüències en la salut. Altres testimonis relaten episodis de problemes digestius, pèrdua del desig sexual i de la gana, marejos, vertígens, dolors musculars i insomni, que, després de consultar amb especialistes mèdics, vinculen a la seva experiència a Freshly Cosmetics. En el seu relat també hi apareixen nombroses vegades els malsons relacionats amb la companyia i escenes en les quals acabaven parlant en somnis sobre temes de feina. “Tenia la pressió d’estar malament però no poder mostrar-ho, perquè em farien fora”, diu un testimoni.
L’exigència va derivar en el fet que la plantilla assumís que era normal fer hores extra, també en cap de setmana, sense cap compensació. De fet, Freshly Cosmetics va rebre dues sancions de la Inspecció de Treball per no comptar amb un sistema de registre horari per fitxar, com exigeix la llei. Aquestes males praxis laborals, però, es disfressaven sota la imatge d’una empresa que insistia en la importància de ser una “família”, on es convidava els treballadors a viatges al Carib i se’ls feia regals. Dins la companyia hi havia paraules “prohibides” –no es podia parlar de “caps” sinó de “referents”– i era habitual que els missatges de reprimenda telemàtics s’acompanyessin d'emoticones de cors i coets espacials.
El record de diversos d’aquests antics treballadors també apunta a alguns patrons de comportament “sectari” que es repetien a Freshly Cosmetics. Alguns parlen del control sobre les converses entre empleats, als quals s’havia arribat a preguntar en reunions individuals si criticaven l’empresa a l'esquena de la direcció. També fan menció a un dels llibres que la companyia recomanava llegir als nous fitxatges. Es diu Cuando las arañas tejen juntas pueden atar a un león, i s’hi expliquen les claus per crear una bona cultura d’equip i s'aborden conceptes com les “pomes podrides”, persones que eren “tòxiques” i contaminaven la resta de la plantilla. “Estava mal vist que no t’impliquessis en activitats amb gent de la feina fora de l’horari laboral”, diu una veu. També era font de conflicte expressar opinions de desacord i demanar millores o canvis en la manera de treballar.
“Cada dos dies algú entrava plorant al lavabo”
Gran part de la plantilla compartia un mateix sentiment de culpabilitat: mai arribaven a estar a l'altura del que s’exigia d’ells, no eren prou bons o no sabien organitzar-se per arribar a les metes de l’empresa. Ara, però, atribueixen clarament aquestes sensacions a comentaris rebuts per part de superiors i a la gran càrrega de feina. Diversos testimonis expressen que el pas per Freshly Cosmetics va colpejar la seva autoestima laboral i els va fer perdre la confiança en si mateixos. Alguns comparen la seva relació amb la companyia amb el maltractament per part d’una parella afectiva o amb casos de gaslighting, ja que acabaven pensant que estaven “bojos” i que potser s’estaven inventant ells mateixos l’abús laboral. “Em van escridassar per posar-me a plorar”, explica un testimoni. “Cada dos dies algú entrava plorant al lavabo”, afegeix una altra font. Expliquen que aquesta experiència els ha fet tenir por d'entrar en una nova feina i trobar-s'hi un ambient de treball similar.
Contactat per l’ARA, el cofundador i conseller delegat de Freshly Cosmetics, Miquel Antolín, admet que els han arribat aquestes crítiques, però matisa que es refereixen a situacions viscudes entre el 2019 i el 2021, “un període en què les coses no van ser gens fàcils” pel fort creixement arran de la pandèmia. Alguns dels testimonis consultats, però, han sigut acomiadats aquest mateix 2023 o encara hi treballen. Així i tot, Antolín demana disculpes a aquestes persones per les experiències que relaten: “En aquella època vam tenir una dificultat elevada per mantenir la nostra cultura", que defineix amb valors com la humanitat, l'empatia i la proximitat. En aquest sentit, assegura que s’han erradicat males praxis com l’excés d’hores extra i agraeix als afectats el seu “feedback”. Freshly Cosmetics, amb una plantilla de 300 treballadors i unes vendes anuals de 45 milions d’euros, manté que cada crítica desfavorable és una oportunitat per “aprendre i créixer”.
-
"Tenies por de parlar, et senties observat. Volien controlar tot el que es deia de l'empresa i em van dir que no podia parlar malament de Freshly Cosmetics amb els meus companys. Mai m'havia trobat amb una situació així a la vida; no els agraden les persones amb idees pròpies".
-
"Quan en vaig marxar em veia incapaç d'aconseguir una nova feina, pensava que ningú em contractaria mai. Et minen la moral. Sentia que no servia per a res. Porto dos anys de teràpia i continuo tenint por de rebre un missatge de la meva nova cap o que passi alguna cosa dolenta enmig d'una reunió. Ara veig totes les red flags".
-
"Donaven la imatge de ser la millor feina que podies aconseguir a la teva vida. Ens compraven amb regals com viatges a Punta Cana i fruita fresca a l'oficina per tenir-nos tot l'any treballant com mules. Condicions que no eren ni legals ni saludables. Vaig buscar ajuda psicològica i des de fa un any ja puc tornar a parlar del tema".
-
"Ens deien que fitxar [és a dir, complir amb el registre horari, com exigeix la llei] "no era Freshly", perquè el que aportava l'empresa era flexibilitat i si fitxàvem la perdríem. Si feies hores extres, segons ells, era perquè no et sabies organitzar. He tingut malsons relacionats amb Freshly Cosmetics. Jo i molts dels meus companys hem hagut d'anar a teràpia".
-
"[Treballant a Freshly Cosmetics] vaig començar a sentir ansietat i angoixa. No podia dormir bé, tenia el cap les 24 hores en la feina. Vaig marxar amb la sensació que estava boja i que no m'havia esforçat prou. Ara he pogut parlar amb altres persones i veure que no soc un cas aïllat. Vaig sentir un gran alliberament".
-
"Estava mal vist que no t’impliquessis en activitats amb gent de la feina fora de l’horari laboral. El 90% de l'equip érem persones molt joves sense experiència laboral o amb molt poca. Érem el blanc perfecte aprofitar-se'n, molt fàcils de manipular. El volum de feina era exagerat. Treballàvem tantes hores que no teníem ni temps de plantejar-nos què estàvem fent".
-
"Cada dos dies algú entrava plorant al lavabo. Era una dinàmica. Al principi hi entres amb molta il·lusió i moltes ganes perquè et fan creure que ets en una empresa jove i dinàmica, que som una família. Amb el covid vaig petar pels atacs d'ansietat, el mal de cap i els problemes digestius. S'acostava el diumenge i ja em trobava malament"