Mercadona redueix un 6% els beneficis tot i incrementar les vendes un 3,3%
Juan Roig assegura que a Espanya i Portugal "no es produirà cap problema d'abastiment" derivat de la guerra
ValènciaMercadona va guanyar 680 milions d'euros el 2021, un 6% menys que l'any anterior, en què els beneficis de la cadena de supermercats es van elevar fins als 727. Ho ha explicat aquest dimarts el president de la companyia valenciana, Juan Roig, que ha presentat uns resultats de l'empresa llastats per l'encariment dels preus durant la segona meitat del 2021.
De fet, la reducció dels guanys es va produir tot i el creixement en les vendes d'un 3,3% que li va permetre arribar a facturar 27.819 milions l'últim exercici. També van augmentar els ingressos de les vendes per internet, que van assolir els 510 milions, un 40% més. Aquest negoci "avui ja és rendible, abans hi perdíem diners i ara no", ha dit Roig abans de felicitar-se perquè la quota de mercat del grup ha crescut fins al 27,1% (+ 0,8 punts percentuals).
Durant la seva al·locució, l'empresari valencià ha atribuït la caiguda dels beneficis al que ha qualificat de "tempesta perfecta" amb la combinació d'una economia encara afeblida per la pandèmia i que ha patit per l'increment del cost de l'energia (+ 36%), el transport (+ 65%) i les matèries primeres (+ 28%). Es tracta d'una pujada que la companyia ha assegurat que no ha traslladat íntegrament als preus dels seus productes. Tot i això, el preu s'ha encarit un 2% de mitjana. Aquesta contenció ha costat a Mercadona 100 milions d'euros. "Hem passat un 2021 molt difícil i aquest 2022 serà molt molt difícil", ha resumit Roig, que s'ha compromès a "no apujar els preus artificialment".
La preocupació per l'evolució de l'economia i pels efectes de la invasió russa d'Ucraïna és tan elevada que l'empresari valencià ha iniciat la compareixença amb un breu parlament sobre la situació inflacionista, en el qual no ha dubtat a incloure una referència directa al cap de l'executiu ucraïnès, Volodímir Zelenski, a qui ha qualificat de "gran president".
Crida a la calma
Davant la incertesa del moment, Juan Roig ha volgut generar confiança entre els consumidors i ha garantit que a Espanya i Portugal –els dos països on treballa la companyia– no es produirà "cap problema d'abastiment". "De falta de productes no n'hi haurà. Hi pot haver una mancança puntual, però sols si hi ha acaparament", ha emfatitzat. En aquest sentit, l'empresari ha criticat les compres compulsives i l'emmagatzematge de productes i ha establert similituds entre la gran demanda d'oli actual amb la de paper higiènic durant l'inici de la pandèmia de coronavirus.
Pel que fa a les propostes per reduir l'impacte de l'encariment del preu de l'energia, Roig ha demanat modificar urgentment la fórmula del càlcul del preu de l'electricitat separant-la del gas. "Però que la canvien avui", ha emfatitzat en un to, fins i tot, enèrgic. En la mateixa línia ha reclamat al govern espanyol que redueixi la càrrega d'impostos com l'IVA, que ha qualificat de tribut "inflacionista" perquè cada vegada que pugen els preus l'Estat recapta més diners. Finalment, i en una consigna que ha repetit insistentment, s'ha queixat de la "burocràcia" que llasta les economies "occidentals" i ha demanat que en la relació de les empreses amb l'administració s'introdueixin fórmules com la declaració responsable i el silenci administratiu, que eviten fer "més i més paperassa".