Barcelona no és només una de les tres primeres ciutats europees receptores d’usuaris d’Airbnb, la plataforma de lloguer d’habitacions i apartaments turístics, sinó que cada vegada més turistes catalans utilitzen aquest servei per viatjar a altres destinacions. Segons dades oficials de l’empresa, gairebé un de cada deu catalans haurà utilitzat aquesta plataforma per fer turisme a finals del 2015; és a dir, que 680.000 catalans s’hauran allotjat a casa d’un amfitrió d’Airbnb a l’estranger.
En relació amb la resta d’Espanya, aquests 680.000 hostes catalans d’Airbnb són la meitat del total de persones que utilitzen la plataforma a tot Espanya. Ja des del principi Airbnb va arrelar amb més força entre els amfitrions i hostes a Catalunya que a la resta de l’Estat. Actualment, hi ha uns 16.000 anuncis d’Airbnb a Barcelona, mentre que Madrid en té uns 7.000. Però aquest tipus d’allotjament turístic també comença a arrelar amb un ritme creixent a la resta de l’Estat. L’any 2013 uns 230.000 espanyols van utilitzar la plataforma i, d’aquests, un 60% eren catalans. Des d’aleshores la proporció que representen els turistes de Catalunya s’ha reduït fins al 50%, però en volum els usuaris catalans s’han multiplicat per cinc fins a arribar als 680.000. A l’Estat, Airbnb preveu tancar el 2015 amb 1.360.000 espanyols usuaris de la seva plataforma, gairebé sis vegades més que l’any 2013. Com a mercat receptor, la companyia calcula que va rebre uns dos milions de turistes a tot l’Estat.
Més usuaris, més valoració
En paral·lel, la capitalització d’Airbnb tampoc para de créixer. Segons publicava ahir el Financial Times, la companyia, present a més de 34.000 ciutats de tot el món, està tancant una ampliació de capital de 1.500 milions de dòlars, i ja valdria 24.000 milions, gairebé la meitat del que val Uber, el gegant de l’economia col·laborativa que posa en contacte conductors no professionals amb usuaris.