La meitat dels vehicles de repartiment a Barcelona van mig buits
El RACC proposa a l'Ajuntament una taula sectorial per fer més eficient el repartiment, que s'ha disparat amb el comerç electrònic
BarcelonaUn 49% dels vehicles de repartiment que circulen per Barcelona van mig buits, segons es desprèn d'un estudi elaborat pel RACC amb la col·laboració de Bon Preu. L'informe conclou que adoptant algunes mesures es podria fer més eficient el repartiment i la logística d'última milla a la ciutat, on cada dia es registren mig milió de desplaçaments relacionats amb aquestes activitats. A més, la institució proposa a l'Ajuntament crear una taula sectorial per millorar el sector, que segons l'estudi suposa un 20% del trànsit a la ciutat i un 40% de les emissions.
Segons el president del RACC, Josep Mateu, les botigues de Barcelona són petites i a causa del turisme hi ha molts bars i restaurants, de manera que necessiten abastir-se amb molta freqüència, cosa que dispara el nombre de desplaçaments i té "un impacte negatiu" en el trànsit. Per això, ha indicat, "cal definir un nou model logístic". A més, l'estudi constata que a Barcelona s'han perdut un 30% de les places d'aparcament per a càrrega i descàrrega des de l'any 2009, cosa que provoca un augment d'infraccions, com l'estacionament en doble fila, al carril bici o pujant dues rodes a la vorera.
L'informe destaca que cal una gestió més eficient de les places de distribució urbana de mercaderies (DUM). Per a la responsable de l'àrea de mobilitat del RACC, Cristina Bardají, "hi ha marge de millora de la gestió" abans d'augmentar les places. Dins d'aquest marge hi ha la necessitat d'introduir tecnologia per guanyar en eficiència i fomentar l'acord entre transportistes i comerciants per defugir els lliuraments en les hores punta. Altres propostes passen per flexibilitzar les hores de càrrega i descàrrega, ja que ara els lliuraments es concentren a primera hora del matí, i promocionar els lliuraments nocturns a les grans superfícies.
Horaris flexibles i microplataformes
Davant la irrupció del comerç electrònic, el RACC també proposa la creació de places d'aparcament que permetin estacionar només cinc minuts per fer els lliuraments ràpids, permetre estacionar als transportistes en zones verdes i blaves amb un descompte i implementar carrils multiusos a la ciutat. Una altra proposta és potenciar l'ús de microplataformes, on els transportistes puguin descarregar fora de l'hora punta i després es faci el repartiment a peu o en tricicles, i on els clients del comerç electrònic puguin anar a buscar els seus encàrrecs en lloc de rebre'ls a casa.