La venda de cotxes a Espanya tancarà el 2012 al nivell del Marroc
Les matriculacions davallen més d'un 10% a Catalunya al maig, amb 9.554 vehicles comercialitzats. Ja fa 23 mesos que les vendes a particulars s'enfonsen a tot l'Estat
BarcelonaLa venda de cotxes segueixen en caiguda lliure a Espanya, que s'aboca a tancar el 2012 amb uns números més semblants al mercat del Marroc que al que correspondria a un dels grans estats fabricants de vehicles d'Europa.
Segons dades de la patronal Anfac, el maig va ser un altre mes de vendes sota mínims, amb una davallada del 8,2% a tot l'Estat i un total de 72.442 cotxes venuts. A Catalunya es van matricular 9.554 vehicles, un 10,8% menys que el mes anterior.
Aquest 2012 s'han venut 332.811 cotxes a tot Espanya, un 7% menys que el 2011. Anfac calcula que, a aquest ritme, les matriculacions s'aproparan als 750.000 cotxes a finals d'any, un volum més semblant a mercats europeus més petits com el belga o l'holandès i proper al que es ven al Marroc.
A principis d'any, la patronal havia previst unes vendes de 800.000 cotxes a Espanya, que no es compliran si no millora l'escenari actual. La correcció a la baixa, fins a les 750.000 unitats, s'apropa a les 620.000 matriculacions que s'esperen al mercat marroquí o les 600.000 a l'holandès, segons la patronal.
Les vendes a particulars són les més preocupants, ja que acumulen 23 mesos en retrocés. Fins al maig es van vendre 140.949 unitats a conductors particulars, gairebé un 10% menys que l'any passat. El canal d'empreses va patir una davallada similar, amb poc més de 101.000 cotxes venuts.
Estímuls urgents
El sector ha reclamat amb urgència un pla per reactivar les vendes i donar sentit i continuïtat a les inversions a totes les fàbriques d'automòbils d'Espanya. El pla d'estímuls, que Anfac no ha concretat, contribuiria a un creixement del 0,25 del PIB estatal i generaria 13.000 llocs de feina, segons els seus càlculs.
La patronal de venedors, Ganvam, ha alertat de l'impacte negatiu que pot tenir la pujada prevista de l'IVA, ja que pot desincentivar encara més els compradors. Ha assegurat que podria encarir entre 450 i 650 euros els cotxes i, sobretot, pot tenir un efecte psicològic que donaria "el cop de gràcia" a un sector especialment tocat per la crisi.