Mas cita els sindicats per abordar la crisi de Volkswagen
Les vendes de Seat pugen un 5% a tot el món fins al setembre
BarcelonaLa crisi de Volkswagen i la inversió compromesa a Seat, de 3.300 milions d’euros, preocupen la Generalitat fins al punt que el president del Govern, Artur Mas, ha convocat els sindicats CCOO i UGT a una reunió demà per tractar la situació actual a la planta de Martorell i intercanviar la informació que arriba des dels diferents flancs. Està previst que assisteixin a la trobada els secretaris generals de CCOO i de la UGT de Catalunya, Joan Carles Gallego i Josep Maria Àlvarez, així com el president del comitè d’empresa a Seat, Matías Carnero (UGT), i el secretari de la secció sindical de CCOO a l’empresa, Rafael Guerrero, segons van confirmar a l’ARA fonts coneixedores de la reunió.
Els sindicats i Mas podran abordar el pla d’ajudes a Seat en què està treballant el Govern i que ahir va garantir el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, “com sempre” que la marca prepara inversions per desenvolupar nous models de vehicle. Segons el conseller, la Generalitat fa setmanes que treballa en l’estratègia amb què donarà suport a Seat. Les alternatives passen per ajudes a la innovació, crèdits tous i altres fórmules, va dir Puig a la premsa en la presentació del Saló Nàutic de Barcelona.
Les ajudes del Govern aniran de bracet amb les que prepara el govern espanyol, tal com ha confirmat el mateix ministre d’Indústria, José Manuel Soria, aquesta setmana. Soria també insisteix -tot i que el grup Volkswagen encara no s’ha pronunciat- que les inversions compromeses pel fabricant alemany a Espanya tiraran endavant.
Massa d’hora per valorar danys
Les vendes de Seat en els tres primers trimestres de l’any han crescut quasi un 5%, amb 308.400 unitats comercialitzades a tot el món, segons va informar ahir l’empresa. El primer mercat va seguir sent Alemanya (amb un 4,8% més de matriculacions), seguit d’Espanya. Ahir també van sortir a la llum unes dades segons les quals aquesta tendència positiva es va truncar a Espanya els primers dies de l’octubre. Entre l’1 i el 13 d’aquest mes les vendes de Seat haurien caigut un 24% respecte a l’any passat.
La companyia no ha comentat aquestes xifres, però fonts del sector consultades per l’ARA asseguren que és d’hora perquè es pugui considerar un primer càstig per l’escàndol de manipulació de motors dièsel que ha reconegut el grup Volkswagen i que ha esquitxat les seves marques, com Seat, Audi o Skoda. “Les matriculacions de principis d’octubre són comandes fetes setmanes abans als concessionaris, abans que esclatés aquesta crisi i agafés volada”, va dir una font del sector.
Les primeres quinzenes de mes acostumen a ser fluixes i les matriculacions es concentren sobretot en l’última setmana del mes, que pot ser la decisiva. Les mateixes fonts van assegurar que la primera quinzena de setembre va ser igualment fluixa per a Seat i que, malgrat tot, la marca va acabar tancant un altre mes amb increment de vendes.
Les dades de vendes entre el gener i el setembre situen Seat en el camí del creixement, que és el que els sindicats temen que es trunqui per culpa de l’escàndol del trucatge a gran escala de vehicles dièsel de Volkswagen. Ahir la secció sindical de STS-Usoc a Seat va emetre un comunicat en el qual defensa la innocència dels treballadors davant les decisions de la cúpula del consorci. Al document es demana que es depurin les responsabilitats sobre el cas de trucatge dels motors dièsel que amagaven emissions contaminants, però que el càstig no arribi a la plantilla. El sindicat exigeix al govern espanyol que se l’inclogui a les pròximes reunions de seguiment de la crisi juntament amb CCOO i la UGT.