IAG crea Level per competir amb Norwegian a Barcelona
Iberia operarà per ara la nova marca, que volarà des del Prat fins als EUA, Buenos Aires i Punta Cana
BarcelonaPer a IAG, Barcelona ja no és només un simple alimentador de vols internacionals de Barajas. Així la definia el seu conseller delegat, Willie Walsh, fa només dos anys i mig, quan Iberia va anunciar la seva retirada del llarg radi des del Prat. El hòlding d'aerolínies va presentar ahir la seva estratègia per tornar a operar rutes intercontinentals des de Barcelona amb una nova marca que es dirà Level. Com ja va avançar l'ARA, les rutes que operarà seran Los Angeles, San Francisco (Oakland), Punta Cana i Buenos Aires, i començarà al juny. De moment serà Iberia qui operarà les rutes de Level, que no és una aerolínia sinó una marca. Tot i així, Walsh ja va avançar que la idea és convertir-la en una empresa el 2018, ja que el contracte amb Iberia té una durada de tan sols un any. L'empresa va posar a la venda els bitllets ahir mateix a través d'una nova web, tot i que la cerca dirigeix de moment al buscador d'Iberia.
Les destinacions tindran preus a partir de 99 euros per a les rutes nord-americanes i 159 euros per a Punta Cana i Buenos Aires. Aquests preus només inclouen els vols i l'equipatge de mà i s'haurà de pagar un extra per les maletes i el menjar. "No trobareu uns preus millors al mercat", va assegurar el primer directiu d'IAG, l'empresa que engloba Iberia, British Airways, Vueling i Aer Lingus. Durant la presentació va estar acompanyat pels presidents d'Iberia i Vueling, Luis Gallego i Javier Sánchez-Prieto, respectivament. Els vols comptaran amb un total de 314 places, 293 de les quals seran turista i 21 turista 'premium'. L'estratègia no es limitarà a aquestes quatre rutes i Walsh va avançar que afegiran noves destinacions a la temporada d'hivern i que algun dels vols –"probablement" el de Los Angeles– desapareixerà quan s'acabi l'estiu. El conseller delegat va suggerir que la companyia mira a l'Àsia per completar la seva oferta al Prat.
De fet, Walsh havia promès incorporar la ruta a Tòquio des de Barcelona, una de les més desitjades per les autoritats catalanes, que el grup va començar a operar amb Iberia des de Madrid després de 18 anys sense connexió directa entre les dues ciutats. El primer anunci que va fer IAG al desembre també incorporava vols a l'Havana i a Santiago de Xile, que per ara no s'oferiran. En canvi, l'aerolínia afegirà una nova ruta a Punta Cana, a la República Dominicana, des d'on encara no hi havia connexió directa amb Barcelona. Pel que fa a la resta de rutes, Level volarà a destinacions que ja tenen un vol directe a Barcelona: Norwegian estrenarà aquest estiu rutes a Los Angeles i San Francisco, mentre que Aerolíneas Argentinas ja ho fa entre la capital catalana i Buenos Aires. "Creiem que són destinacions on hi ha molta demanda", va dir Walsh.
Com ja havia avançat IAG, l'operació es farà amb dos avions A330-200. El president de l'aerolínia va confirmar que es crearan 250 llocs de treball al Prat, dos terços dels quals seran personal de la mateixa Iberia i un terç correspondrà a nova contractació. De fet, Iberia ja havia signat un conveni amb els seus treballadors per adaptar les condicions laborals a l'operativa de Level.
Walsh va assegurar que fer aquesta operació des de Barcelona té més sentit per al grup que fa dos anys i mig, perquè en aquest temps el sector de les aerolínies ha canviat molt. "Necessites trànsit de connexió per al llarg radi i hi ha una combinació de factors que demostren que serà rendible", va explicar Walsh. Aquesta missió ja té un encarregat: Vueling serà l'alimentador dels vols de Level a través de la seva xarxa de rutes de curt radi. De fet, Sánchez-Prieto ja va informar que els vols de la nova marca també es podran comprar a través de la web de l'aerolínia catalana quan es contracti una connexió. L'aposta d'IAG tanca el que de moment serà l'any més internacional del Prat, amb 14 rutes noves per a l'estiu del 2017.
Contraprogramació
El nom de Norwegian, que aquest estiu estrenarà quatre nous vols als EUA, només va aparèixer una vegada durant la intervenció de Walsh. El conseller delegat d'IAG va recordar que si l'aerolínia escandinava ha invertit en el baix cost de llarg radi de Barcelona és perquè hi ha prou demanda al Prat i perquè "els consumidors estan preparats" per a aquesta nova onada de democratització del transport aeri. Norwegian va aconseguir prendre part del protagonisme a Level minuts abans de la presentació amb l'anunci de la temporada d'hivern per als seus vols als Estats Units. Amb aquest llançament, la companyia va afegir 147.000 places de llarg radi a les 108.000 que ja estaven disponibles per a l'estiu.