Les grans cadenes i Amazon tornen a avançar les rebaixes al segon dia de l’any
La campanya de descomptes generarà 153.460 contractes a l'Estat, la gran majoria temporals

BarcelonaCada cop són més els comerços que aprofiten la liberalització de les rebaixes per avançar-se a la tradicional campanya del 7 de gener. Grans cadenes de la moda com Mango, H&M i Cortefiel o el gegant del comerç electrònic Amazon van començar les rebaixes d’hivern ahir amb descomptes de fins a un 50% en els seus productes. El dia fixat per començar la campanya ja fa un parell d’anys que s’ha desmarcat de la realitat del sector comercial. L’exemple més clar és el comerç electrònic, en què Amazon ha arrencat una promoció fins al 28 de febrer amb més d’1,7 milions d’articles rebaixats al 50% en les categories de moda i roba esportiva i descomptes en electrònica o joguines.
Aquesta idea mai ha acabat de convèncer els petits comerciants, que ahir van tornar a demanar, a través de la Confederació Espanyola del Comerç, que s’acordi un mateix dia per donar el tret de sortida als descomptes d’hivern. De totes maneres, la tradició d’arrencar el dia 7 encara es conserva en algunes grans empreses del sector, com el grup Inditex i El Corte Inglés, que s’esperen a la data tradicional per penjar els cartells dels descomptes. No obstant això, Zara ja activa el seus descomptes la nit del dia sis a través de la pàgina web.
De fet, el ritual de començar les rebaixes el 7 de gener es manté encara que la llei espanyola ja no obliga les empreses a esperar a aquesta data. Aquesta és la mateixa norma que proposava la nova llei catalana de comerç, aprovada a l’estiu però que va suspendre cautelarment el Tribunal Constitucional al desembre. Precisament, els botiguers catalans van afegir un matís per recomanar fer quatre períodes de rebaixes, un per cada estació de l’any.
Més feina, però temporal
La campanya de rebaixes també es presenta cada any com una nota positiva per al mercat laboral. Segons la consultoria Randstad, aquest any es generaran en total 153.460 contractes de feina en els sectors del comerç, el transport i la logística. Aquesta dada suposa un augment del 14% respecte al mateix període de l’any anterior i la millor xifra de la història. La gran majoria d’aquests contractes, però, continuaran sent temporals. A Catalunya es generaran 22.550 contractes aquest any, un 9% més que el 2017. El Principat és la segona comunitat autònoma on es crearan més llocs de feina per a la campanya, només per darrere d’Andalusia, que en generarà en total 28.160. Aquest és el cinquè any consecutiu d’increments en l’ocupació per les rebaixes d’hivern.
Precisament, la consultoria destaca que la contractació durant aquesta campanya cada vegada està més influenciada per l’auge del comerç electrònic, un dels principals impulsors de l’augment que es preveu per al 2018.
Mango ja ven més via mòbil que per ordinador
Les vendes a través de telèfons mòbils i tauletes de la firma de moda Mango han superat per primera vegada durant el 2017 les vendes fetes a través de l’ordinador i ja representen el 52% del seu negoci digital. Mango va tancar el 2016 amb un increment del 26% de les vendes a la xarxa, que van suposar un 13% del total de facturació. La cadena catalana s’ha proposat elevar aquest percentatge fins al 20% el 2020. La firma de moda va registrar l’any 2016 unes vendes de 2.260 milions d’euros.