Ayuso: "M’agradaria que la Fórmula 1 seguís a Barcelona"
La competició torna a la capital espanyola a partir del 2026 després de 45 anys
MadridMadrid acollirà el Gran Premi d'Espanya de Fórmula 1 a partir del 2026, en un circuit semiurbà al voltant d'Ifema (la fira de Madrid), segons s'ha anunciat aquest dimarts en un acte al qual han assistit l'italià Stefano Domenicali, president i conseller delegat de la F1, i l'espanyol José Vicente de los Mozos, president d'Ifema.
Amb tot, Domenicali ha reconegut que l'empresa continua negociant amb Catalunya, que té assegurat un gran premi al circuit de Montmeló fins al 2026. Per la seva banda, la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, no ha amagat la seva satisfacció per poder anunciar que ha aconseguit aquesta prova, però també ha indicat que vol que Catalunya mantingui el seu gran premi. La presidenta madrilenya ha assegurat que li agradaria que la Fórmula 1 "seguís a Barcelona". En declaracions als mitjans, Ayuso s'ha mostrat partidària de combinar curses a Madrid i Montmeló. "No vull que cap projecte de cap mena marxi de cap regió espanyola, m'agradaria que seguís a les dues [comunitats] però no depèn de nosaltres", ha dit.
El conseller delegat de la Fórmula 1, Stefano Domenicali, ha parlat del nou Gran Premi de Madrid com a "complementari" al que s'està fent des de fa més de tres dècades al Circuit de Catalunya. "No hem d'oblidar que som molt forts a Barcelona", ha dit Domenicali en una intervenció a la presentació del nou gran premi de la capital espanyola.
La prova s'ha batejat com a Gran Premi d'Espanya –que aquest any i el següent encara tindrà lloc al Circuit de Catalunya-Barcelona a Montmeló– i es disputarà a l'esmentat circuit d'Ifema, en principi, des del 2026 fins al 2035. A l'anunci també hi han assistit, a més d'Isabel Díaz Ayuso, presidenta de la Comunitat de Madrid; José Luis Martínez Almeida, alcalde de Madrid; i Ángel Asensio, president de la Cambra de Comerç de la capital espanyola.
Catalunya, però, té contracte amb la F1 fins al 2026 i negocia per estendre'l a partir d'aquell any. De fet, el president i conseller delegat de la competició, Stefano Domenicali, ha admès avui a Madrid que no descarta que es puguin celebrar els dos grans premis. "Hi ha converses per veure si podem ampliar la nostra col·laboració amb Barcelona", ha dit. Per la seva banda, el conseller d'Empresa, Roger Torrent, va mostrar-se optimista en aquest aspecte.
La nova pista de Madrid –amb sectors urbans i d'altres que no ho seran–, encara pendent de l'homologació de la FIA (Federació Internacional de l'Automòbil), tindrà una longitud de gairebé cinc quilòmetres i mig (5.470 metres) i 20 revolts. I el temps estimat per volta, en qualificació, serà aproximadament d'un minut i 32 segons.
El circuit el dissenya Dromo, l'empresa que presideix l'italià Jarno Zafelli, que també ha renovat el de Zandvoort, seu del Gran Premi dels Països Baixos. El cap visible d'un projecte sorgit per iniciativa de caràcter exclusivament privat –i que porta en marxa des de fa un parell d'anys– és José Vicente de los Mozos, que va comptar amb l'ajuda en les negociacions de Luis García Abad. García Abad ha estat molts anys relacionat amb la F1 i va viure en primera línia, com a representant, tots els èxits del doble campió mundial espanyol Fernando Alonso.
El recinte que acollirà a partir del 2026 el Gran Premi d'Espanya a Madrid incorporarà un edifici prèmium on s'ubicarà el pàdoc, amb una nova torre de direcció de carrera, espai per a oficines, una zona VIP i diferents àrees d'esbarjo.
110.000 espectadors
En principi, es preveu una capacitat inicial d'uns 110.000 espectadors al dia, entre graderia i zones VIP, per a un esdeveniment que pretén ser inclusiu i arribar a aficionats de qualsevol franja de poder adquisitiu. Segons l'organització, ja a la primera meitat de l'acord –previst inicialment a deu anys vista– s'espera ampliar la capacitat del recinte fins a un total de 140.000 aficionats, cosa que convertiria el de Madrid en uns dels Grans Premis més concorreguts del calendari.
Fins ara, Madrid havia allotjat en nou ocasions una carrera del Mundial de Fórmula 1, totes al circuit del Jarama: la primera el 1968, i l'última el 1981. Per tant, quan la capital d'Espanya torni a ser seu d'un Gran Premi el 2026 es posarà fi a una absència de 45 anys.