El consum aguanta el tipus malgrat la inflació
Un estudi de CaixaBank Research xifra l'increment de la despesa de les llars en un 4,7% al juny
BarcelonaL'efecte ha sorprès en els despatxos dels gabinets d'estudis econòmics. El consum privat a Espanya es manté malgrat un context en què la inflació no ha desaparegut i els tipus d'interès continuen sent alts. Així ho ha avançat aquest dijous un informe de CaixaBank Research elaborat a partir de la informació recollida al seu portal Economia en temps real, que monitoritza l'economia espanyola amb dades internes de l'entitat. "En aquests últims mesos, l'activitat econòmica s'ha vist impulsada pel bon funcionament del mercat laboral, uns fluxos d'immigració encara vigorosos i les bones dades del turisme internacional", valora l'entitat en la seva anàlisi.
Segons CaixaBank Research, el consum dels espanyols va tancar el segon trimestre amb un repunt del 4,7%, fet que suposa una lleu acceleració respecte als primers tres mesos de l'any i un ritme molt semblant al del 2023, encara que la inflació s'ha moderat en aquest temps. "El consum es manté robust i durant el 2024 continua un cert dinamisme", ha certificat Josep Mestres, economista sènior a l'entitat financera.
El servei d'estudis del banc ha remarcat que entre les diferents partides de despesa destaca la del comerç electrònic, que es va disparar un 12,9% el segon trimestre, dos punts per sobre dels registres del mateix període de l'any passat. "Creix molt per sobre del consum total. Gairebé més del 40% de les compres dels joves van ser online", ha afegit Mestres. Al mes de juny aquesta opció va representar el 28% del consum total a Espanya, en comparació amb el 20% que suposava abans de l'esclat de la pandèmia.
D'altra banda, el consum presencial va mantenir un ritme més moderat el segon trimestre, amb un avenç de l'1,2% (el primer trimestre havia repuntat un 1,3%), però amb diferències entre els diferents béns i serveis que el conformen. Per exemple, l'organisme destaca que la despesa en cultura i espectacles dels seus clients va créixer un 2,3% de l'abril al juny, mentre que la partida destinada a la restauració es va incrementar en un 4,6%. També la factura de l'alimentació, que segueix marcant preus alts tot i una inflació més moderada, va continuar a l'alça: amb un 3,7% més de consum, encara que la tendència és a la baixa.
Efecte de les compres per internet
En canvi, en la seva anàlisi CaixaBank Research observa que les categories amb un comportament més dèbil van ser les dels mobles, la decoració, els electrodomèstics i la tecnologia. En tots dos casos, la despesa va augmentar de manera important durant la pandèmia, però ara s'ha relaxat. "Des d'aleshores, la seva evolució ha estat més fluixa que la resta de les partides de despesa presencial. De totes maneres, cal destacar que en el cas de la despesa en electrodomèstics s'està produint un canvi de patró de consum cap a una importància més gran de la compra d'aquests a través del comerç electrònic", matisa l'informe. Les xifres ho deixen ben clar: la compra presencial d'aquests productes va créixer un minso 1,1%, mentre que la digital va augmentar un 8,9%.
En el seu estudi, CaixaBank Research també ha destacat la despesa en rebuts, que continua creixent de manera notable, amb un repunt del 4,9% registrat el primer semestre. Els economistes de l'entitat atribueixen aquest increment en part al fet que el rebut de l'aigua s'ha encarit. Mestres ha recordat que els rebuts suposen gairebé el 15% del consum total dels espanyols i que gràcies a les mesures implementades pel govern espanyol per frenar l'encariment de la factura de la llum i el gas, aquesta s'ha "normalitzat".