INFRAESTRUCTURES
Economia08/04/2015

Un macrocontracte perdut per no tenir ample de via europeu

Tarragona optava a exportar 200.000 cotxes a l’any

Xavier Grau
i Xavier Grau

BarcelonaEl port de Tarragona s’ha quedat sense un macrocontracte perquè encara no disposa d’una connexió ferroviària amb ample de via europeu. La situació es va debatre en l’última reunió del consell d’administració de l’Autoritat Portuària de Tarragona, en la qual va quedar palès el malestar dels operadors pel retard en aquesta infraestructura.

Inscriu-te a la newsletter Primer set per al SabadellInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

De fet, l’ample de via europeu havia d’arribar al port de Tarragona l’any 2013, tot i que de manera provisional, amb una solució denominada com a tercer fil, que suposa incorporar un tercer rail a les vies actuals, que permet circular tant als trens d’ample ibèric com internacional.

Cargando
No hay anuncios

El contracte a què optava el port tarragoní consistia en l’exportació de 200.000 cotxes anuals de Daimler -el fabricant de Mercedes i Smart- cap al Pròxim Orient. Un contracte que finalment s’han repartit el port italià de Savona i l’eslovè de Koper.

El president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Josep Andreu, en una entrevista a Catalunya Informació, va mostrar ahir la seva decepció i la “gran preocupació” per aquest cop. El port de Tarragona, va dir, té les infraestructures, molls, esplanades i calat per assumir un contracte d’aquest tipus: “Però vam quedar descartats perquè buscaven ports amb ample europeu per portar els cotxes des de les seves fàbriques”.

Cargando
No hay anuncios

Josep Andreu va destacar que el port té les infraestructures internes que necessita per créixer, ja que es va executant el pla d’inversions sense problemes. Però va reclamar dues infraestructures externes que, al seu parer, són clau i no depenen de l’Autoritat Portuària, sinó del ministeri de Foment. Aquestes infraestructures són l’autovia A-27, que permetria potenciar l’ús del port per a la indústria agroalimentària, ja que ha d’unir Tarragona amb l’interior, en direcció a Lleida. L’altra infraestructura necessària és l’ample de via europeu. “És vital i pot permetre aspirar a noves activitats que puguin fer créixer el port”, va dir Andreu.

El president del port va recordar que perdre el contracte suposa una pèrdua de possibles ingressos per al port, però sobretot una pèrdua de llocs de treball a Tarragona. Per això va expressar la seva confiança que el ministeri de Foment elaborarà un calendari realista per construir aquesta infraestructura.

Cargando
No hay anuncios

80% de capacitat

El president del port va indicar també que actualment la infraestructura té capacitat per créixer, ja que les instal·lacions estan entre el 70% i el 80% de la seva capacitat. L’any passat el tràfic de mercaderies al port de Tarragona va créixer en 31 milions de tones, cosa que suposa un 14% més. El sector químic continua sent el que porta més activitat al port. En aquest sentit, va recordar l’aposta per aquest sector, amb la posada en marxa del moll de la Química, que ha suposat una inversió de 70 milions d’euros.

Cargando
No hay anuncios

Però a banda d’aquest sector, el port vol créixer en trànsit. Entre els objectius hi ha també incrementar el nombre de creuers. L’any passat van passar pel port de Tarragona només 10.000 creueristes, una xifra molt per sota d’altres competidors mediterranis, com Cartagena, que supera els 100.000.