Automoció

El macrocentre de FP de Martorell s’allunya de l’automoció

La Fundació per la Indústria presenta candidatura per gestionar l’equipament i Eurecat l’està estudiant

Imatge del centre de FP de Martorell, que va costar 17,6 milions.
3 min

BarcelonaEl 20 de març del 2015 s’inaugurava el macrocentre de Formació Professional d’Automoció de Martorell, que va costar 17,6 milions d’euros i que té una capacitat per a 15.000 alumnes l’any. Segons la mateixa Generalitat, havia de ser un equipament clau per al sector i per garantir mà d’obra qualificada a curt i mitjà termini. Sonaven noms com Seat (l’equipament és just al costat) o Nissan per gestionar-lo. I fins i tot el llavors president de la Generalitat, Artur Mas, va assegurar a la inauguració que seria “un centre de referència per a l’automoció i eficaç de cara als pròxims anys”.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Però la realitat s’allunya molt d’aquelles paraules. A part que l’equipament fa més de sis anys que està pràcticament buit, segons ha pogut saber l’ARA, cap de les dues empreses que s'han postulat per encarregar-se'n estan especialitzades en el sector de l’automoció. Fa dues setmanes que el SOC, que és d’on penja l’equipament, va tornar a licitar-ne la gestió després d’un primer intent fallit que va incloure dues pròrrogues. El nou procés s'acaba el 4 de novembre.

La primera de les candidates és la Fundació per la Indústria, que ja ha presentat la documentació. Té la seu a Sabadell i és d'origen tèxtil. Actualment es presenta com un lobi per a la defensa de la indústria i com a creadora d’ocupació. “Ajudem les petites i mitjanes empreses del sector industrial a fer el salt al 4.0, a adaptar-se per crear valor a través de la tecnologia”, explica el nou president de la fundació, Miquel Ribé, que desconeix els detalls de la candidatura per gestionar l’equipament perquè, explica, la va dur a terme l’anterior president.

La segona candidata, que encara no ha presentat la documentació, és Eurecat, gran part del finançament de la qual depèn de la mateixa Generalitat (la subvenció que va rebre el 2020 va ser de 20,1 milions d'euros). Eurecat és un centre de transferència tecnològica. En aquest cas, sí que té diferents projectes sobre automoció. 

De fet, la idea d’Eurecat era presentar candidatura conjuntament amb el Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC), però el mateix clúster no veu gens clara l'opció perquè, tal com ja va passar amb la primera licitació, les bases del concurs “releguen el sector de l’automoció a un segon pla”, segons denuncia el seu president, Josep Maria Vall: “Nosaltres com a sector sempre hem dit que hauríem de tenir un rol claríssim en aquest centre i, un cop més, o no se’ns escolta o no se’ns vol escoltar”.

Des d’Eurecat, que ja va mostrar l’interès per gestionar el centre a la primera licitació però no complia tots els requeriments, s’insisteix que és clau que hi hagi un acord de col·laboració amb el clúster. “El que hem de veure és en quin format”, explica el director general corporatiu i d’operacions d’Eurecat, Xavier López.

“Absolut escàndol”

A banda d’aconseguir la implicació del sector, una altra dificultat per a Eurecat és que la gestora que porti l’equipament, tal com deixen clar les bases del concurs, ha de ser una societat anònima i el centre és una fundació. “El que haurem de fer és crear un instrument jurídic independent”, matisa el mateix López. Abans de presentar la candidatura, Eurecat està elaborant projeccions financeres per assegurar-se que l’equipament és sostenible.

La vicepresidenta de l’associació empresarial de l’Hospitalet i el Baix Llobregat, Rosa Fiol, qualifica d’"absolut escàndol” la situació del macrocentre tenint en compte que es va fer “amb diners públics” i que a la comarca fa anys que hi ha un dèficit de places de formació professional reglada del sector del metall, on també s’inclou l’àmbit de l’automoció. “Hauria de ser un centre del metall i formar part de l’estratègia territorial del Baix Llobregat”, lamenta.

stats