L’ombra dels motors trucats plana sobre Renault
El fabricant francès es desploma un 10% a la borsa arran d’una investigació sobre emissions il·legals
ParísEl fantasma dels motors trucats de Volkswagen va planar ahir sobre la seu central del grup Renault a París. Les accions del segon fabricant d’automòbils francesos es van desplomar al migdia fins a un 20% a la borsa de la capital francesa després que la Confederació General del Treball i la Confederació Francesa Democràtica del Treball anunciessin que la setmana passada agents de la direcció general de Competència, Consum i Repressió de fraus (DGCCRF, en les sigles en francès) van escorcollar alguns departaments de Renault.
Segons aquests sindicats, la DGCCRF va escorcollar dijous passat el centre tècnic del grup a Lardy -uns 50 quilòmetres al sud de París-, el centre de recerca de Renault a la ciutat de Guyancourt -a mig camí entre Lardy i la capital francesa- i la seu central als afores de París, i se’n van endur els ordinadors d’alguns dels directius dels departaments d’homologació i posada a punt dels controls dels motors.
Renault va confirmar els escorcolls, i a través d’un comunicat de premsa va afirmar que la direcció general de l’Energia i del Clima (DGEC) -que depèn del ministeri d’Ecologia i és l’interlocutor de la comissió independent que el govern francès va crear arran del cas Volkswagen- considerava que “les investigacions en curs no evidenciarien la presència de motors trucats en els vehicles de Renault”. La ministra francesa d’Ecologia, Ségolène Royal, va ratificar aquesta informació a la tarda, tot i que va anunciar que les anàlisis fetes detectaven emissions de diòxid de carboni i d’òxid de nitrogen per sobre del que estava permès. Royal, però, va enviar un missatge de tranquil·litat tant als treballadors com als accionistes de Renault.
Tot i la confirmació oficial que no existeix cap frau en les emissions de gasos contaminants en els vehicles de Renault, el grup francès queia ahir un 10,3% al tancament dels mercats borsaris. Una caiguda que va acabar afectant el primer fabricant d’automòbils francesos, PSA Peugeot Citroën, que va arribar a perdre a mitjans de la sessió fins a un 9% del seu valor, i va tancar amb pèrdues del 5,05%.
Arran de l’escàndol de Volkswagen el setembre del 2015, el govern francès va crear una comissió tècnica independent, anomenada Comissió Royal, per comprovar que els constructors d’automòbils francesos no haguessin fet el mateix que Volkswagen. Segons el ministeri d’Ecologia, dels 22 vehicles que ja s’han analitzat -d’una mostra de 100-, només els que portaven el motor Volkswagen estaven manipulats perquè quan se sotmetessin a una prova de gasos contaminants no sobrepassessin el límit permès per la llei.
El BEI paralitza els préstecs a Volkswagen
El president del Banc Europeu d’Inversions (BEI), Werner Hoyer, va anunciar ahir que l’entitat ha decidit aturar els préstecs a Volkswagen. La mesura s’ha pres davant la impossibilitat de l’entitat bancària de descartar que el crèdit de 400 milions d’euros concedit a la companyia l’any 2009 estigui relacionat amb l’escàndol per la manipulació dels motors.