TELECOMUNICACIONS

L’oligopoli de la telefonia es replega per recuperar ingressos

Movistar colla una mica més amb el cobrament per excés de consum de dades a tots els clients

L’oligopoli de la telefonia es replega per recuperar ingressos
Júlia Manresa
23/04/2016
4 min

BarcelonaEn el comportament tradicional d’un oligopoli, el més fort d’entre els poderosos pren la davantera i mou fitxa per empènyer el sector a l’alça. Això és el que ha fet Movistar aquesta setmana amb un polèmic missatge de text als seus usuaris de telefonia mòbil que els notificava “un canvi en les condicions del contracte”. Aquest canvi passa pel cobrament de les dades consumides un cop traspassat el límit de tarifa. Però l’hemeroteca demostra que aquesta mesura ja havia sigut anunciada just ara fa un any i que tant Orange com Vodafone també fa un temps que ho apliquen.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Quin és el canvi, doncs? Que aquesta vegada Movistar ho aplicarà a tots els seus clients, vells i nous. Des de l’abril passat la marca de telefonia mòbil de Telefónica ja cobrava als usuaris 1,5 cèntims per cada mega addicional que sol·licitaven fins a arribar al topall de 500 megues, abans d’alentir-los la velocitat de navegació. Ara el topall s’ha ampliat fins a un gigabyte i s’activa de manera automàtica a tots els clients si no truquen per desactivar-ho. Per tant, s’inverteix el tracte: no ha de trucar qui vulgui un servei sinó qui no vulgui que se li apliqui. D’aquesta manera, Movistar estreny una mica més les possibilitats dels seus usuaris a l’hora de pagar o no per excés de dades consumides.

Vodafone tot just s’havia sumat al cobrament per excés de dades als nous clients i als que es canviaven de tarifa el febrer d’aquest any. Orange fa el mateix a través del servei Más Megas, també activat per defecte als nous clients. “Quines opcions té l’usuari davant un canvi en les condicions del contracte d’aquest tipus?”, diu Ángeles Castellano, portaveu de l’associació de consumidors Facua, que defensa que és el servei el que ha d’arribar requerit per l’usuari i no a la inversa.

La compensació de preus

Aquest increment de preus va començar ara fa un any i ha afectat diferents serveis. El més sonat va ser el de la tarifa Movistar Fusión, que va encarir-se tres euros. El mateix van fer Orange i Vodafone amb els seus paquets quíntuples, amb pujades equivalents. Tots aquests augments van anar acompanyats de lleugeres millores, per exemple, en el consum de dades disponibles, de dos a tres gigues en el cas de Movistar. I tot i que en cap cas els operadors justifiquen aquests canvis als seus consumidors, Telefónica ha argumentat a l’ARA que l’objectiu és donar un servei millor als seus consumidors. La companyia aclareix que s’ha decidit a aplicar aquesta mesura perquè des que fa un any es va activar la possibilitat de sol·licitar el servei, la quantitat de trucades per eixamplar el límit de consum de dades és molt elevada i, per tant, volen fer-ho més fàcil perquè tots aquests consumidors no hagin de requerir-ho cada mes. Alhora, però, s’obliga els que no ho vulguin a fer el mateix tràmit mensualment per evitar-ho.

Mentre les associacions de consumidors protesten per aquestes pujades de preus consecutives des de fa mig any, Telefónica recorda que des del 2008 no hi havia hagut cap encariment, sinó tot el contrari. De fet, els ingressos dels operadors de telefonia han caigut en picat des d’aleshores malgrat que, al mateix temps, s’han vist obligats a fer fortes inversions en desplegament de fibra, 4G i l’adquisició dels únics rivals que amenaçaven l’oligopoli: Jazztel i Ono. Per això ara es troben en fase de compensació de preus per intentar recuperar ingressos.

Precisament aquests esforços durant l’època de crisi són el que els ha permès reforçar la seva posició dominant i acaparar ara més del 93% de la quota de mercat en telefonia mòbil. “Hi ha una relació directa entre l’enfortiment d’un oligopoli i els preus”, explica l’expert en telecomunicacions i president de l’Autoritat Catalana de la Competència, Marcel Coderch.

Des de Competència de Catalunya, diu Coderch, no està previst fer cap requeriment oficial perquè “com que són operadors estatals, és la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) qui ha d’obrir un expedient”. Coderch detalla que és pràctica habitual que en un oligopoli sigui el més poderós qui primer mogui fitxa i després s’hi afegeixin la resta. Per això no descarta que aviat Orange i Vodafone apliquin el cobrament de dades automàtic a la totalitat dels seus clients. Val a dir que Telefónica també té previst encarir els seus paquets premium de cine i sèries a partir del maig.

“Quatre millor que tres”

Tanmateix, encara hi ha oberta l’opció d’evitar que l’oligopoli de la telefonia continuï replegant-se i apujant preus. Aquesta setmana el conseller delegat de Yoigo, Eduardo Taulet, va anticipar la seva voluntat que Yoigo formés part d’una consolidació del sector dels virtuals (OMV), inclòs Másmóvil, que va quedar-se amb els actius sobrants de la fusió entre Orange i Jazztel. “Tot i que al mercat espanyol no hi ha espai per a més, per al consumidor quatre sempre és millor que tres”, diu Coderch.

LES CLAUS

1. Per què opten per apujar els preus tot i perdre línies?

Des del 2006, amb l’entrada en joc dels operadors mòbils virtuals (OMV), els operadors tradicionals perdien línies un mes darrere l’altre. En els dos últims anys, però, les fusions i la inversió en infraestructures i continguts audiovisuals, com els esportius, els han permès apostar amb força per l’oferta de paquets múltiples, amb la televisió de pagament com a principal atractiu, per recuperar alguns dels clients que s’havien traslladat als operadors en línia.

2. Què se n’ha fet, dels operadors mòbils virtuals?

No han desaparegut, però els tres grans han fet pressió per posar-los la competència difícil. Els OMV lloguen la infraestructura a preu de majorista als principals operadors, no tenen el múscul per invertir en la seva pròpia ni poden oferir serveis combinats. Aquest desavantatge, sumat al fet que tant Movistar com Orange i Vodafone han llançat els seus propis operadors virtuals, amb preus tan competitius com els de PepePhone, Másmóvil o Eroski Móvil, els ha debilitat fins al punt que el 2016, per primer cop en deu anys, els OMV han perdut línies.

3. Hi ha alternativa?

Si Competència no prèn cap mesura, l’única alternativa per crear un quart operador prou fort per competir amb els tres grans del sector és una unió entre Yoigo, que ara mateix està a la venda, Másmóvil i altres operadors virtuals que pugui oferir també serveis de valor afegit com continguts audiovisuals i competir en alguna cosa més que el preu del servei.

stats