La logística crea cada vegada més feina, però no troba treballadors
Els 185.000 professionals sumats en 5 anys no resolen la manca de talent digital
BarcelonaLa logística ha arribat, aquest any, al milió de treballadors. De fet, el supera en 24.000 persones. La dada (del juny) és l’última d’una sèrie de bones notícies per al sector: en el quart trimestre del 2018 la indústria logística tancava el millor període des de la primavera del 2006. Càlculs de l’Institut Nacional d’Estadística indicaven, al juny, que l’ocupació en transport i emmagatzematge creixia un 5,2% respecte a l’any anterior, amb 1.024.000 professionals contractats (185.000 dels quals sumats en els últims cinc anys). I, tot i així, el principal repte del sector és la manca de talent capaç per fer front als nous reptes tecnològics i digitals.
El principal motiu del creixement és l’auge del comerç electrònic, però, tal com explica Laia Garriga, responsable de desenvolupament del negoci ferroviari i de logística del centre tecnològic Eurecat, no és l’única raó. “El fet que plataformes com Amazon hagin tingut tant èxit en els últims anys fa que augmenti el transport de mercaderies -reconeix-. Però, a més, les empreses estan cada vegada més internacionalitzades, i això fa que hi hagi necessitat de portar mercaderies amunt i avall”.
La tendència del mercat logístic és general a Espanya, però, segons Garriga, especialment a Catalunya, on el pes econòmic del sector és d’un 13% del PIB, segons un informe elaborat per Pimec Logística. El de l’automoció, assegura l’experta, és el 10%, i això que és, tradicionalment, “un dels sectors més forts a Catalunya”.
Existeixen diversos factors que afavoreixen aquest escenari. “Hi ha una concentració industrial i de consum molt important”, explica Garriga, i el territori “té fàcil accés a Àsia i a Amèrica, és un dels hubs més importants del sud d’Europa i, a més, té ports, aeroports, zones franques i zones logístiques especialitzades”, afegeix la portaveu d’Eurecat.
Canvia el tipus d’oferta
Ara bé, els bons indicadors no salven el sector logístic dels reptes. El més important, que cada vegada és més difícil per al mercat trobar professionals que responguin a les seves noves necessitats. “Està canviant el tipus d’ofertes de feina que es publiquen”, detalla la mateixa Garriga. Abans, explica, les feines que s’oferien no requerien gaire qualificació, ja que el que es cobria eren places de mosso de magatzem o de conductor. “Això està canviant, el sector necessita professionals qualificats en digitalització i noves tecnologies”, especifica.
“Ja no serveix contractar personal sense formació, sinó que les empreses logístiques busquen personal ja format i que entengui el funcionament del sector”, expliquen des de CEAC, centre de formació professional a distància que acaba d’incloure un grau superior sobre transport i logística. Un informe de Randstad sobre el sector, elaborat la tardor del 2018, assegura que el dèficit de talent és un problema important, “més pronunciat” que en altres sectors. De fet, més del 60% de les empreses logístiques consultades en l’informe manifesten problemes a l’hora de trobar treballadors aptes.
Els magatzems, insisteix Garriga, estan cada vegada més automatitzats, les noves tecnologies estan inundant el sector, s’estén la presència de la robòtica... “O formen el personal que ja tenen o hauran de buscar treballadors qualificats -conclou l’experta d’Eurecat-, però un dels problemes més grans que tindrà la logística si no s’afanya és que no trobarà aquests professionals dins del sector”.