El lobi del Corredor Mediterrani demana a la UE 100.000 M€ més per al tren
Ferrmed planteja prioritzar la inversió en les línies ferroviàries més denses per combatre el canvi climàtic
Brussel·lesEl lobi empresarial Ferrmed ha reclamat aquest dimarts a Brussel·les una inversió addicional de 100.000 milions d'euros, a part dels 300.000 milions que l'executiu comunitari ja té previstos desemborsar, per millorar i optimitzar les línies ferroviàries de les connexions més transitades d'Europa. Segons l'estudi publicat per l'entitat, bona part d'aquesta suma s'hauria de destinar al Corredor Mediterrani i als 18.000 quilòmetres de les vies de la Unió Europea –en total n'hi ha uns 70.000– que concentren el 65% del tràfic de mercaderies. "És l'única manera d'aconseguir els objectius mediambientals [...], és una qüestió d'emergència climàtica", ha defensat el president de Ferrmed, Joan Amorós.
L'estudi presentat per l'organització també calcula que els trens consumeixen 7,8 vegades menys energia i que el transport ferroviari és quatre vegades més barat que el tràfic de mercaderies rodat. A més, argumenta que amb les mesures que proposen es podrien reduir més de 65 milions de tones de CO₂. Amb el mateix propòsit, Amorós també ha assenyalat que caldria instal·lar més de 400 noves terminals a Europa i, d'aquestes, al voltant d'una quarantena se situarien a Espanya.
Pel que fa a la manca d'inversions dels estats membres en aquestes infraestructures clau, Amorós ha criticat la manca d'un pla a escala europea i ha lamentat la falta "de coordinació i d'interconnexió" entre els Vint-i-set. "Cadascú va pel seu compte [...]. Si no ho solucionem els resultats que obtindrem seran molt escassos", ha reblat el president de Ferrmed, que ha avançat que preveu reunir-se amb els diferents membres de diferents governs estatals com, per exemple, la ministra espanyola de Transport, Raquel Sánchez.
L'eix logístic Barcelona-Tarragona, el tercer més important de la UE
D'altra banda, l'informe del lobi també situa l'eix logístic Barcelona-Tarragona com el tercer més important de la Unió Europea, quant al volum de tràfic de mercaderies. Només el supera el de la conca del Ruhr (Alemanya) i el de Milà i els seus voltants (Itàlia). En aquest sentit, Amorós ha reclamat concentrar les inversions en els pols logístics principals i els que acumulen un percentatge més considerable de les entrades i sortides de les mercaderies. És a dir, "on hi ha el trànsit de veritat" i "no en culs-de-sac" i en línies que ja no s'exploten al màxim de la seva capacitat.