Llum verda a la nova terminal del port de Barcelona
El grup israelià ICL, propietari d’Iberpotash, rep la concessió per als pròxims 35 anys
BarcelonaEl port de Barcelona amplia la seva capacitat seguint l’objectiu que el seu president, Sixte Cambra, es va marcar a principis d’any. L’entitat va anunciar ahir l’adjudicació d’una nova terminal a Tráfico de Mercancías (Tramer), filial del grup israelià ICL, propietari d’Iberpotash, que en total suposarà una inversió de gairebé 70 milions entre diners públics i privats.
L’ampliació és una concessió administrativa al moll Álvarez de la Campa, per construir i explotar una terminal privada de sal i potassa procedents de les mines de Súria i Sallent. Aquest nou espai tindrà capacitat per a 4 milions de tones de producte, ocuparà una superfície de 7 hectàrees i disposarà de 14 metres de calat. Tot això permetrà la càrrega d’embarcacions de fins a 60.000 tones. A més, hi haurà una terminal ferroviària, amb ample de via internacional, que permetrà que hi hagi dos trens simultàniament.
Tramer havia demanat construir unes noves instal·lacions per poder concentrar tot el seu trànsit marítim al port de Barcelona, dins d’un pla d’inversions globals per augmentar la seva producció i exportació. La concessió es farà per un període de 35 anys prorrogables.
Amb aquesta operació, que suposarà una inversió per part d’ICL d’uns 57 milions d’euros més IVA, la companyia israeliana podrà fer front a un augment de més del 70% de tones transportades, i a més del doble d’escales. El port de Barcelona haurà d’invertir, pel seu compte, 12 milions d’euros aproximadament en la reforma dels espais que acolliran aquesta infraestructura.
Convertir-se en referència
A principis d’any, quan el vaixell més gran que mai ha fet escala a la ciutat, l’ MSC London, va parar al port de Barcelona, el seu president, Sixte Cambra, va anunciar un pla estratègic de creixement molt ambiciós per a l’entitat. Amb l’objectiu de convertir-lo en el port europeu de referència al Mediterrani, Cambra va avançar que la fita és ampliar en cinc anys la seva àrea d’influència fins a 1.200 quilòmetres a la rodona. D’aquesta manera, l’any 2020 s’arribarien a assolir 70 milions de tones de càrrega i tres milions de contenidors. La nova àrea estratègica hauria d’arribar al sud de França, a Suïssa i al sud d’Alemanya i també al nord d’Àfrica, a més de la península Ibèrica.
Ara per ara, aquesta nova ampliació és un primer pas cap a aconseguir aquests objectius. El 2014 el va tancar amb un tràfic de més de 46 milions de tones, un 9% més que el 2013, i gairebé dos milions de contenidors transportats. Aquests números, però, encara estan per sota de les xifres del 2011. Aleshores es va aconseguir superar els dos milions de contenidors.
D’altra banda, la infraestructura encara està lluny també de les dades de tràfic d’altres ports, com el de València, que va moure 67 milions de tones de mercaderies el 2014, i el d’Algesires, amb 95 milions de tones. I, de fet, el 2013 va ser el 17è port per nombre de contenidors d’Europa, lluny també dels gegants del nord. En la presentació del pla estratègic de l’Autoritat Portuària el febrer d’aquest any, Cambra va destacar, però, que “Barcelona té més valor afegit gràcies a la importància de la importació-exportació i al menor pes dels granels”. L’objectiu és, doncs, superar aquestes altres infraestructures i convertir-se en el principal centre de distribució euroregional de la Mediterrània.