Llet Nostra creix malgrat haver perdut dues cooperatives
La societat ja dona per tancada la marxa de socis
Llet Nostra va facturar l’any passat 21,4milions d’euros, un 4,4% més que l’any anterior. La companyia va continuar ampliant la seva facturació malgrat que a l’octubre dues de les cooperatives que en formaven part van abandonar-la per convertir-se en proveïdores de Mercadona. Aquest any tampoc preveu patir efectes d’aquella marxa i preveu augmentar un 5% les seves vendes, fins als 22,5 milions d’euros. Segons va explicar ahir a l’ARA el president de la companyia, Jordi Riembau, el marge de benefici es manté inalterable, entre un 1% i un 2% de la facturació.
La societat ja dona per tancada aquella marxa de socis. El 55% de l’accionariat queda ara controlat per les cooperatives de Cadí i de Ramaders del Baix Empordà (a través de la cooperativa de segon grau Lleters de Catalunya), mentre que la resta és de Kaiku Corporación Alimentaria. Per fixar aquests percentatges es va haver de fer una ampliació de capital, ja que quan van marxar les cooperatives de Campllong i de Mollerussa el capital va quedar repartit en un 51% i un 49%.
El 40% de llet que aportaven les cooperatives de Campllong i de Mollerussa va ser substituït per altres ramaders, entre els quals figuren sis exsocis de les cooperatives sortints, que van voler mantenir-se a Llet Nostra. Aquesta reordenació s’ha completat amb un canvi de les instal·lacions on s’envasa la llet. Fins ara se n’ocupava a la planta de La Vigatana, a Vic, i des de finals de maig se n’encarrega la planta que Grup Pascual té a Gurb, tal com va avançar Expansión.
La societat es va plantejar a l’inici, el2003, crear instal·lacions pròpies, però el projecte s’ha descartat totalment: “De seguida vam veure que no era pràctic, i Pascual ens ofereix ara la millor solució. La seva planta és a dos quilòmetres de l’actual i hi ha línies d’envasament diferents, cosa que ens assegura que els nostres envasos tenen la llet dels nostres productors”, explica Riembau, que celebra que les vendes estan evolucionant per sobre de les expectatives.
14% del mercat català
Líder del mercat de la llet a Catalunya amb un 14% del mercat -la segueix Pascual, amb un 10,4%-, Llet Nostra es planteja ara augmentar la seva gamma de productes. Un objectiu és el de llançar una llet sense lactosa, però tenen dificultats perquè no troben a Catalunya unes instal·lacions industrials que l’hi permetin. Tanmateix, volen desenvolupar la gamma de derivats làctics, com ara els iogurts i els flams, un mercat en què van desembarcar a l’inici d’aquesta dècada, però que només representa al voltant d’un 5% dels seus ingressos. També s’ha discutit al si del consell d’administració la possibilitat de desembarcar en el mercat de les begudes vegetals. Però sobre aquest tema Riembau és contundent: “Primer hem de defensar la llet i, de moment, continuem creixent en llet, així que això no té sentit ara mateix”. La companyia no preveu ampliar el seu mercat fora de Catalunya.