TRANSPORT

L’estiu més internacional del Prat

En 12 anys l’aeroport de Barcelona gairebé ha triplicat els vols directes a destins fora d’Europa

Els experts creuen que, a més de créixer, ara toca consolidar algunes de les rutes existents a Barcelona.
Paula Solanas
17/07/2017
3 min

BarcelonaEl 3 d’agost del 1970 la companyia nord-americana Pan American inaugurava un vol que enllaçava Nova York, Lisboa i, finalment, Barcelona. Era la primera línia regular que travessava l’Atlàntic des de la capital catalana. Era un pas modest, lluny del boom que viu ara l’aeroport del Prat, que des del 2005 ha aconseguit gairebé triplicar la llista de vols de llarg radi. En total, ha passat de 17 rutes intercontinentals a 44, amb un salt molt important especialment en els últims dos anys, en què ha incorporat una quinzena de noves rutes sense escales, segons les dades recollides pel Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA) i Aena.

L’estiu més internacional del Prat

El primer esprint es va produir, de fet, just després de la creació el 2005 del CDRA, òrgan format per la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, la Cambra de Comerç de Barcelona i Aena. Cinc anys després de la seva fundació, pràcticament s’havien duplicat els vols intercontinentals i, fins al 2015, el volum de passatgers en vols fora del continent europeu va créixer de 2,2 a 5,6 milions, mentre que les freqüències es triplicaven fins a 234 setmanals.

Aquest 2017 l’aposta de companyies com Norwegian i Level -amb una oferta renovada de vols de llarg abast i low cost - per connectar Barcelona amb la resta del món ha portat el Prat al seu estiu més internacional. L’aeroport sumarà cinc noves rutes als Estats Units aquest any i, per primera vegada, compta amb vols directes a la costa oest nord-americana. Així doncs, les tres destinacions que tenia el 2005 ja en són una desena, pràcticament les mateixes que Barajas, amb l’excepció de Dallas.

El professor Pedro Nueno va ser un dels impulsors (com també Andreu Mas-Colell) de l’acte organitzat a l’Iese fa exactament deu anys, en el qual es va reclamar un aeroport amb capacitat per decidir quin havia de ser el seu model. “S’ha avançat molt, però encara queda més per fer”, opina Nueno. El Prat ha enllaçat sis anys seguits de rècords de passatgers malgrat que la seva oferta de vols intercontinentals és la meitat de la del seu principal competidor. Amb tot, està retallant la diferència amb Barajas i aquest any aspira a recuperar el títol d’aeroport espanyol més transitat a l’agost.

Impuls cap a l’Àsia

Fa dotze anys, Barcelona només tenia una ruta directa a la regió Àsia-Pacífic: Xangai. La ja desapareguda companyia Air Plus Comet -propietat de Marsans, de Gerardo Díaz Ferrán- oferia un vol directe a la ciutat xinesa des del Prat, que va durar menys d’un any per motius econòmics. Ara, però, l’Àsia és la regió que més s’ha beneficiat de l’arribada de noves rutes. Com va avançar l’ARA, Barcelona ha recuperat el vol a Xangai a través d’Air China, que ja opera una ruta a Pequín amb quatre freqüències. També s’hi ha sumat la ruta a Seül de Korean Air i la de Cathay Pacific a Hong Kong. Segons les dades d’Aena, els passatgers de vols cap a Àsia-Pacífic van augmentar un 57% al juny.

No obstant, Nueno recorda que un dels mercats amb què Barcelona tampoc està prou connectat és el de l’Àfrica, sobretot la subsahariana. “És el futur i pràcticament no hi ha rutes més enllà del nord”, diu. De fet, les cinc destinacions amb vol directe que s’han perdut des del 2015 són totes al continent africà. Concretament, l’aeroport de Barcelona ha perdut les rutes que havia arribat a tenir a Constantina (Algèria), Rabat (Marroc), Sal (Cap Verd), Accra (Ghana) i Djerba (Tunísia). Fonts del CDRA apunten que l’Àfrica subsahariana també és entre els objectius de l’organisme per aconseguir noves destinacions el 2018, per exemple, amb una ruta directa a Sud-àfrica.

Assignatures pendents

Per a Athina Sismanidou, professora d’Eada, l’aeroport encara afronta el repte de connectar-se més a la ciutat per convertir-se realment en un hub intercontinental. “Estem encarant un futur de megaciutats, en què passos com que l’AVE arribi al Prat seran molt importants”, explica. Tots dos experts també recorden que encara que s’han guanyat les rutes, és fins i tot més important consolidar-les. “N’hi ha que tenen poques freqüències setmanals o que són només de temporada i s’acaben després de l’estiu: hem d’aconseguir que s’hi quedin tot l’any”, diu Nueno. És el cas, per exemple, de la connexió amb Chicago d’American Airlines, que de moment només funcionarà del maig a l’octubre.

Ara per ara, dels catorze destins que el CDRA s’havia posat com a objectiu per al període 2016-2017 n’ha aconseguit captar vuit, però noms com Tòquio, Delhi i Ciutat de Mèxic encara es fan esperar.

stats