L’Estat vol recuperar la Inspecció de Treball
Una nova llei pretén prendre al Govern el control de la seguretat i la salut laboral per retornar-lo a Madrid
BarcelonaLa Inspecció de Treball va ser un traspàs de competències (parcial) a la Generalitat que va apuntar-se el tripartit l’any 2010 complint amb el que establia l’Estatut. Uns 300 inspectors, subinspectors i personal administratiu van passar a dependre del Govern, que assumia les regnes per coordinar les qüestions relacionades amb el control de la seguretat i la salut laboral, mentre que la inspecció d’assumptes relacionats amb la Seguretat Social quedava en mans de l’Estat. El govern espanyol, però, treballa en una nova llei que pretén retornar a Madrid la planificació i direcció de les polítiques d’inspecció transferides a les comunitats, segons ha pogut saber l’ARA i han confirmat fonts del departament d’Empresa i Ocupació.
Els primers esborranys que el ministeri d’Ocupació ha fet arribar a la Generalitat atribueixen a l’Estat el paper de “coordinador” en tots els àmbits de control que tenen a veure amb la inspecció, tant els que ja mantenia el govern espanyol com els que estaven transferits. El ministeri va reconèixer a l’ARA que hi ha converses en marxa amb les comunitats per pactar una llei que “posi ordre” i faci més efectiu el control.
La precarietat a les arques públiques del Govern ha contribuït a fer més vulnerables aquestes competències, ja que el ple desplegament total de les competències adquirides en inspecció no ha culminat per falta de recursos. Entre altres aspectes, per exemple, no s’ha creat l’Agència Catalana de la Inspecció per blindar les competències i ser l’interlocutor amb l’Estat. Tampoc s’ha arribat a estructurar formalment el cos de subinspectors de seguretat i salut laboral, tot i tenir el personal transferit i estar previst quan el tripartit i el PSOE van pactar el com i el quan del traspàs.
Un dels punts de l’esborrany de la nova llei en què treballa Madrid preveu fundar el Cos Nacional de Subinspectors, que actuaria en el camp de la salut i la seguretat laboral amb directrius estatals i generaria “duplicitats” amb les actuacions que es dicten des de Catalunya, segons van assegurar des del departament d’Empresa i Ocupació.
El cos d’inspecció de seguretat i salut laboral vetlla per tot el que té a veure amb les condicions de treball incloses en els convenis col·lectius. Per exemple, quan hi ha una denúncia per incompliment en matèria de jornada o salari, quan es discuteix un expedient de regulació d’ocupació, quan s’ha de vetllar per l’existència d’un pla d’igualtat en una empresa o bé quan es produeix un accident laboral que ha de ser investigat. En canvi, els expedients per tenir treballadors en negre o altres incompliments amb la Seguretat Social depenen del cos d’inspecció estatal.
Noves regles joc
Amb el text nou que proposa el govern espanyol, quan s’obrís un expedient a una empresa catalana que tingués activitat en altres punts de l’Estat, hauria de passar a ser gestionat directament pel ministeri i no pel Govern, independentment d’on s’hagués detectat la irregularitat o conflicte.
El govern espanyol assegura que no té pressa però que pretén enllestir la nova llei aquest any. De moment ja hi ha programades diverses trobades a Madrid aquesta setmana i la vinent amb els responsables de Relacions Laborals del Govern per llimar els aspectes en què es detecta més risc d’invasió de competències. Catalunya ja ha proposat que el redactat inclogui la creació d’un organisme de cooperació entre administracions que tenen aquestes competències, com passa també al País Basc, però que recalqui que les polítiques de seguretat i salut a la feina recauen en les comunitats. “De moment, han acceptat aquest organisme dins la llei, però només com una mera possibilitat futura; hi ha el risc de relegar les comunitats a una mera participació testimonial”, sostenen des de la Generalitat.
El departament d’Empresa i Ocupació confia que encara hi ha prou marge per suavitzar encara més les pretensions recentralitzadores de l’Estat. Defensa que la gestió més pròxima fa més efectiu el control i detecció d’irregularitats, així com més efectiva la planificació de campanyes concretes. A més, afegeixen fonts del departament de Felip Puig, s’agilitza l’actuació del cos d’inspectors.
Catalunya rebat els arguments del ministeri i nega que ara hi hagi duplicitats en el funcionament. El procediment permet que un inspector, encara que sigui del cos de l’Estat, tingui plens poders per actuar si detecta una infracció en una empresa encara que sigui en una de les àrees traspassades al Govern.