L’Estat rescatarà les radials amb 3.600 milions
El govern espanyol justifica la seva proposta perquè liquidar-les costaria 5.000 milions
BarcelonaLes autopistes radials de Madrid, juntament amb dues autopistes més a Múrcia i Alacant, podrien passar a mans públiques si prospera la proposta de rescat que el govern espanyol va presentar ahir a les entitats creditores d’aquestes autopistes. El cost d’aquests rescats ascendirà com a mínim a 3.600 milions d’euros, segons aquest pla.
La proposta del govern espanyol inclou la creació d’una nova empresa pública d’autopistes que assumiria el deute d’aquestes carreteres, que ascendeix a 3.800 milions d’euros. En realitat, però, només es responsabilitzarà de 2.400 milions d’euros després d’aplicar una quitança del 36%.
En paral·lel, l’Estat també assumiria un altre deute que podria arribar als 1.200 milions d’euros. Es tracta del pagament per les expropiacions dels terrenys sobre els quals es van construir aquestes vies i que les concessionàries no havien pagat. D’aquesta manera, el cost del rescat s’enfila almenys als 3.600 milions d’euros (2.400 milions de deute i 1.200 per pagar les expropiacions). La xifra encara podria pujar en 470 milions més corresponents als sobrescostos en la construcció de les autopistes, que encara no està clar qui acabarà pagant. La nova societat pública s’aprovarà a través d’un reial decret en el consell de ministres.
La quitança del 36% que s’aplicarà sobre el deute serà, en realitat, superior, ja que també s’allargaran els terminis del pagament dels 2.400 milions que assumirà l’Estat. Aquests diners es convertiran en deute amb venciment a trenta anys i una rendibilitat de l’1%. L’allargament d’aquest termini, per tant, comportaria una quitança implícita que s’eleva fins al 50% del deute.
L’executiu espanyol ha optat per un projecte de societat pública d’autopistes perquè considera que la liquidació li costaria encara més. En concret, l’Estat assegura que tancar les autopistes suposaria un cost de 5.000 milions d’euros per a les arques públiques, i un procés judicial amb les nou concessionàries. Entre totes sumen 748 quilòmetres d’autopistes -un 22% de l’actual xarxa de vies de pagament- i 1.800 milions d’euros de pèrdues en aquestes autopistes, segons els seus propis càlculs.
El govern espanyol creu que amb la fórmula que s’ha trobat s’aconseguirà evitar que el cost del rescat es vegi reflectit en el dèficit públic. De fet, vol que la nova empresa pública d’autopistes neixi amb un cost menor per servei del deute i més viabilitat, cosa que rebaixaria el risc que la Unió Europea la consideri una ajuda de l’Estat.
En la reunió celebrada ahir, els representants de Foment i d’Hisenda van posar com a data límit dilluns vinent perquè els sis grans bancs creditors acceptin el pla del govern espanyol. Una solució que les entitats veuen com la “menys dolenta”, informa Europa Press. Segons aquestes mateixes entitats, la quitança de fins al 50% que aplicarà l’Estat no tindrà impacte en els seus comptes.
Un trànsit molt inferior al previst
En els últims anys, nou peatges han entrat en concurs de creditors: les quatre radials de Madrid; la M-12, que va a l’aeroport de Barajas; l’AP-41 de Madrid a Toledo; l’AP-36, que connecta la R-4 que uneix Madrid amb la província d’Albacete, i, ja lluny de Madrid, l’AP-7 entre Cartagena (Múrcia) i Vera (Almeria) i la circumval·lació d’Alacant. Les causes de la fallida són un trànsit molt inferior al previst, en alguns casos d’una quarta part, i els sobrecostos, especialment per les expropiacions. El principal motiu que hi hagi menys trànsit és que les radials tenen la competència d’una autovia gratuïta de característiques similars.