L'Estat vol rescatar les autopistes amb una quitança a la banca del 50%

La resta del passiu d'aquestes vies de pagament, uns 2.400 milions, es convertiria en un bo a 30 anys. Entre les autopistes afectades hi ha les quatre radials de Madrid

Europa Press
25/03/2014
2 min

MadridEl govern espanyol vol integrar en una empresa pública la desena d'autopistes de peatge en risc de fallida. Per fer-ho ha plantejat a les entitats creditors de les vies una quitança del 50% en el deute que suporten. D'aquesta manera, la nova societat pública d'autopistes només reconeixeria als bancs uns 2.400 milions de deute, en comptes dels 3.800 milions que actualment sumen les vies.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Els 2.400 milions d'euros de deute amb què es constituiria la nova empresa nacional d'autopistes es convertirà en un bo amb venciment a trenta anys i amb una rendibilitat de l'1%. La retallada en el volum de deute realment representa el 36%, però sumada amb la quitança addicional implícita que suposa allargar el plaç de venciment del passiu a trenta anys s'eleva fins al 50%.

En virtut d'aquest projecte, l'Estat assumirà deute el deute de 1.200 milions d'euros referent als pagaments per les expropiacions dels terrenys derivades de les obres. De moment, representants de Foment i d'Hisenda han plantejat el projecte als sis grans bancs i a la patronal de constructores i concessionàries Seopan en una reunió aquest dimarts.

El govern espanyol ha apostat per la creació d'una societat pública d'autopistes en comptes de la liquidació, però amb les condicions plantejades als bancs per evitar que la nova empresa pública impacti en els comptes públics, sobretot en el dèficit. També es pretén que la nova societat neixi amb menys costos per servei de deute i més viabilitat.

Foment i Hisenda han donat de termini fins dilluns als bancs perquè prenguin una decisió sobre el model plantejat. Les entitats, per la seva banda, han manifestat que veuen la mesura com la "menys dolenta", davant l'alternativa de la liquidació.

La quitança tindria, segons l'Estat, un "impacte neutre" en els comptes de les entitats creditores de les vies. Amb tot, encara quedaria pendent definir el pagament dels prop de 470 milions d'euros que, segons les societats concessionàries de les autopistes, l'Estat té pendent de pagar pels sobrecostos de construcció.

Es tracta del 22% de la xarxa de vies de pagament

La nova empresa pública d'autopistes, que s'ha d'aprovar per Reial Decret, integraria nou empreses concessionàries que sumen 748 quilòmetres d'autopistes, el 22% de l'actual xarxa de pagament. Es tracta de les quatre radials de Madrid, l'autopista que uneix la capital amb Barajas, la de Madrid-Toledo, la d'Ocaña-La Roda, la de Cartagena-Vera i la circumval·lació d'Alacant.

Aquestes autopistes estan actualment en procés de concurs de creditors pel desequilibri econòmic ocasionat pel sobrecost de les expropiacions dels terrenys on van ser construïdes, així com per la caiguda del trànsit des que va començar la crisi.

stats