1. Per què es van haver de rescatar les autopistes?
Les autopistes radials mai van assolir les previsions de trànsit que formaven part dels projectes constructius. El 2013 hi van passar 4.672 vehicles, dels 25.328 previstos. A això s’hi van afegir uns costos més elevats que els pressupostats, a causa del preu pagat per les expropiacions.
2. Per què Foment les torna a licitar ara?
Els diferents executius havien anat esquivant la solució final preveient l’elevat cost públic que suposaria, després d’haver deixat atrapats uns quants fons voltor. Ara, com que el trànsit s’ha tornat a reactivar, Foment s’ha decidit finalment a relicitar-les per paquets.
3. Té impacte en els comptes públics?
L’impacte pot superar els 4.000 milions d’euros, però encara s’ha de determinar. I, de fet, l’Estat ja l’ha hagut de tenir present a l’hora de presentar els comptes a Brussel·les. Aquestes quantitats són suficients per fer ballar dècimes del dèficit i fer trontollar els compliments dels objectius.
4. Què passarà a partir d’ara?
La societat estatal Seittsa, depenent del ministeri de Foment, serà l’encarregada de concloure la transmissió d’actius i obrir els concursos. D’aquesta manera, per paquets, és com l’Estat preveu ingressar entre 700 i 1.000 milions d’euros en la nova privatització que vol dur a terme.