L'escàndol de Volkswagen afecta 683.626 vehicles a Espanya

El grup alemany, primer fabricant de cotxes del món, xifra en vuit milions els vehicles amb el motor trucat que circulen per la UE

Elena Freixa
06/10/2015
3 min

BarcelonaVolkswagen ha venut 683.626 vehicles a Espanya equipats amb el motor dièsel que incorporava el programari fraudulent que amagava les emissions reals dels cotxes, segons ha confirmat el grup alemany. Les marques del consorci –Volkswagen, Audi, Seat, Skoda i Volkswagen Vehicles Comercials– van vendre un total d'1,02 milions de vehicles dièsel a Espanya en el període comprès entre el 2009 i el 2014, i les motoritzacions afectades pel trucatge –1.6 TDI i 2.0 TDI– són les més populars i comercials en aquests cotxes, segons les mateixes fonts. A més, Audi ha reconegut que ha utilitzat el programari trampós també en altres motoritzacions.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Cotxes afectats per marques a Espanya

El grup alemany ja ha posat en marxa una web on tots els conductors poden comprovar si el seu vehicle està afectat. A tota la UE, el grup ha reconegut que circulen vuit milions de vehicles equipats amb aquest programari, segons ha avançat el diari alemany 'Handelsblatt'. Alguns països ja han anat fent públiques les seves xifres per separat:

Al mes de setembre, les vendes de la marca Volkswagen van créixer un 39% a tot l'Estat, i es van situar molt per davant del segon, que va ser Opel. A Seat també li van anar bé les matriculacions, amb un increment del 29% de les vendes, segons fonts del sector. Per a Audi i Skoda, els increments del darrer mes també són molt rellevants, del 38% i del 45%, respectivament.

Els números no mostren, perquè és d'hora perquè ho facin, cap efecte sobre les vendes del grup alemany arran del cas de trucatge a gran escala de motors. L'empresa ha subratllat que cap dels seus models a la venda actualment incorpora ja aquest motor perquè la normativa ambiental va canviar l'1 de setembre amb l'entrada en vigor de l'Euro 6, més restrictiva encara amb les emissions.

La incògnita és si els propers mesos el grup patirà conseqüències per aquest cas o si sabrà capejar la crisi sense que ho notin les comandes de clients. Els concessionaris han assegurat, de moment, que no han notat cap efecte però tant ells com els sindicats han fet una crida perquè la resposta i atenció als afectats sigui ràpida per poder tallar la crisi d'arrel sense posar en perill els milers de llocs de treball.

Volkswagen s'hi juga el lideratge a Espanya, guanyat frec a frec amb Seat, però aquesta última marca hi té encara més a perdre. Les seves vendes encadenen mesos d'ascensos ininterromputs, fins al punt d'haver aconseguit un benefici operatiu de 52 milions d'euros en el primer trimestre. Això no és garantia encara que Seat deixi enrere les pèrdues en el conjunt de l'any, però trenca una tendència negativa dels últims set anys que la companyia malda per capgirar amb nous productes que han d'arribar al mercat, com el primer totterreny urbà, a partir de l'any que ve.

Primera demanda col·lectiva

Mentre el grup Volkswagen s'organitza internament per vehicular la crida massiva dels vehicles afectats a revisió, els consumidors ja han començat a mobilitzar-se per reclamar contra aquest trucatge a la companyia. La plataforma Denuncias Colectivas ha llançat la primera demanda col·lectiva dels afectats per la manipulació.

La denúncia insta els afectats a fer una reclamació al grup alemany per danys i perjudicis al comprador. Adverteix del sobrepreu que haurien pagat els clients per una tecnologia que s'ha demostrat que no complia la seva funció (de baixes emissions) i també apunta que aquests vehicles patiran una depreciació important només pel dubte que plana sobre ells. A més a més, en només cinc dies, més d'11.000 propietaris de cotxes dièsel Seat, Skoda, Audi i Volkswagen s'han sumat a la plataforma d'afectats que promou Facua.

stats