L'Audiència Nacional anul·la multes de Competència per valor de 120 milions a Telefónica, Vodafone i Orange

La CNC va sancionar les operadores per abús de domini en els SMS

El president de la CNMC, José María Marín Quemada.
Agències
05/09/2017
2 min

MADRIDL'Audiència Nacional ha anul·lat la resolució sancionadora que imposava multes al voltant de 120 milions d'euros que la Comissió Nacional de la Competència (CNC) va imposar el 2012 als tres operadors de telecomunicacions, Movistar, Vodafone i Orange, per abús de posició de domini en aplicar preus excessius als serveis majoristes de terminació i accés de SMS i MMS.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En concret, en la resolució de la CNC -que després es va integrar en la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC)-, que va ser recorreguda pels tres operadors, es determinava que Telefónica Móviles havia d'abonar un total de 46,5 milions d'euros; Vodafone, 43,5 milions, i Orange, quasi 30 milions d'euros.

Fonts de les operadores han confirmat la decisió de l'Audiència Nacional d'anul·lar la resolució de la CNC i la condemna del pagament de les costes judicials a l'administració, encara que en el cas de Telefónica la companyia encara no ha rebut la notificació oficial. No obstant això, tot apunta que la sentència anirà en la mateixa línia que la dictada per Vodafone i Orange.

La sentència, contra la qual l'administració té 30 dies per presentar un recurs de cassació, es fonamenta en el fet que no es justifica l'existència d'una posició de domini individual de les tres operadores en el mercat majorista de terminació de SMS, de manera que ha decidit no entrar a valorar altres consideracions.

Així mateix, tampoc entra a analitzar la posició de domini conjunta declarada en el mercat d'accés i origen, ja que la resolució la considerava un reforç de la posició de domini individual en mercats de terminació, al mateix temps que qüestiona la definició d'un mercat majorista de terminació de SMS diferent del mercat de veu, així com la definició de cada xarxa com a mercat individual.

En aquesta línia, en la sentència de Vodafone també esmenta la manca d'anàlisi actualitzat del mercat, per haver assumit anàlisi i conclusions realitzats per l'autoritat reguladora en un altre context (i un altre moment), i per haver-se limitat a respondre vaga i insuficientment les al·legacions presentades en contra per l'operadora en l'expedient administratiu, entre d'altres motius.

La sanció de 120 milions d'euros va ser en el seu moment la segona sanció més gran imposada per les autoritats de competència en la història a Espanya darrere de la que el 2009 va imposar a les asseguradores per pactar preus en el sector de les assegurances decennals.

La CNC argumentava que aquests operadors ostentaven una posició de "monopoli" en els missatges enviats als usuaris de la seva xarxa, fet que els va permetre establir preus "molt elevats" a la resta de companyies, que es van traslladar al preu que pagaven els usuaris.

Segons l'opinió de l'antic regulador de competència, les companyies van poder "així sostenir uns preus minoristes dels missatges curts a pagar pels usuaris més elevats" i generar "grans barreres" d'entrada i expansió als operadors mòbils virtuals (OMV).

Aquesta és la segona multa de Competència que l'Audiència anul·la en pocs dies. A finals d'agost l'Audiència en va anul·lar una a Repsol de 22,6 milions per haver pactat preus amb benzineres.

stats