Economia12/01/2016

L'aeroport del Prat tanca el seu millor any i el de Girona toca fons

Mentre per l'aeròdrom de la capital catalana hi passen prop de 40 milions de passatgers, 19% dels de tot l'Estat, el de Vilobí d'Onyar i el de Reus continuen perdent viatgers

Júlia Manresa
i Júlia Manresa

BarcelonaGairebé no hi ha cap mes del 2015 en què l'aeroport de Barcelona el Prat no registrés un rècord en transport de passatgers. El mes rècord va ser l'agost, amb prop de 4,4 milions de passatgers, però el desembre també va ser un mes especialment bo, el millor de la seva història, amb 2,6 milions de passatgers. En el balanç de l'any, per al principal aeròdrom de Catalunya hi han passat 39,7 milions de passatgers, un 5,7% més que l'any anterior i un altre rècord històric.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Però no tots els aeroports catalans encaren el 2016 amb tant d'optimisme. El de Girona és un d'aquests tipus d'infraestructures que perd més passatgers, per darrere del de Burgos (-48%) o Badajoz (-43%). En concret, per l'aeroport de la capital del Gironès hi van passar 1,7 milions de passatgers, un 17,6% menys que l'any anterior. El de Reus també és un dels aeroports que més retrocedeix, amb un total de 705.057 passatgers i una caiguda del 17,1%.

Cargando
No hay anuncios

De fet, amb aquest ja fa sis anys seguits que l'aeroport de Girona perd passatgers, i aquesta davallada no agafa desprevingudes les autoritats catalanes, que a mitjans d'any ja van avançar que aquest 2015 la infraestructura de Vilobí d'Onyar tocaria fons i operaria sota mínims. Els 1,7 milions de passatgers queden lleugerament per sobre dels 1,5 milions que la mateixa Generalitat considera el llindar mínim sostenible perquè l'economia de la zona no se'n ressenti.

Competència amb Madrid

L'aeroport de Barajas continua creixent més de pressa que el de Barcelona

Cargando
No hay anuncios

Els resultats històrics no només són per a la infraestructura del Prat del Llobregat. En el seu conjunt, els aeroports gestionats per l'antic monopoli estatal Aena van transportar 207 milions de passatgers l'any passat, un 5,9% més que el 2014 i el que suposa el segon millor any de la seva història.

De fet, malgrat que pel Prat no hi havien passat mai tants passatgers, aquest agost l'aeroport català va perdre el lideratge en transport de passatgers durant el mes de més trànsit de l'any. L'aeroport de Madrid va tornar a transportar més viatgers que el Prat, que li havia esgarrapat la primera posició durant els dos últims estius. L'aeroport de la capital espanyola ha anat creixent el doble que el català al llarg d'aquest últim any després d'haver patit una gran crisi i prenent com a model d'èxit el de l'aeroport del Prat.

Cargando
No hay anuncios

Barajas ressuscita emmirallant-se en el Prat

Així doncs, per Barajas hi han passat 46,8 milions de passatgers, un 11,9% més i el seu millor exercici des de l'any 2012. Aquest agost, per Madrid van passar 4,5 milions de viatgers.

Cargando
No hay anuncios

D'altra banda, d'aquest 2015 també destaca el rècord de passatgers internacionals, que van arribar als 144,4 milions, un 5,9% més que el 2014; mentre que els nacionals van ser 62,1 milions.

Els aeroports que més creixen són els de Vitòria, León o Sabadell. Però dins la xarxa continua havent-hi grans diferències amb caigudes significatives d'infraestructures com les de Ceuta, Osca i Albacete, a banda dels de Girona, Reus, Badajoz o Burgos.