L'horari de funcionari dels inspectors llasta el port de Tarragona
El sector ramader reclama que el Punt d'Inspecció Frontera, que tanca al migdia, obri les 24 hores del dia com el de Cartagena
TarragonaImplacable i inexorablement, el Punt d'Inspecció Frontera (PIF) del port de Tarragona tanca cada dia a partir de les dues de la tarda, els caps de setmana i els festius. Uns ja exasperats operadors reclamen un horari de 24 hores a aquest organisme estatal que inspecciona la sanitat exterior, l'animal, la vegetal i la qualitat de les mercaderies de les exportacions i les importacions. El port tarragoní es un líder històric en agroalimentaris pel volum de cereals, pinsos i fruites tropicals que mou i és, juntament amb el de Cartagena, l'únic port de l'Estat autoritzat a exportar bestiar viu. Aquests són justament els dos sectors més penalitzats per l'horari del PIF i la fuga de clients ja és més que constatable.
En els últims dos mesos, s'han cancel·lat 15 exportacions de bestiar viu a favor de Cartagena, segons Carlos Arola, tercera generació al capdavant del grup Arola, referent en duanes, logística i comerç internacional que urgeix a solucionar el problema.
El PIF del port de Tarragona, amb deu anys de vida, és modern i ben equipat, però ineficient per la falta crònica d'inspectors. Per primera vegada, un informe del ministeri d'Agricultura admet que són insuficients, segons fonts de l'Autoritat Portuària, que hi veuen una escletxa d'esperança perquè, fins ara, el ministeri sostenia que estaven ben dimensionats.
Un altre document del Servei d'Agricultura i Pesca a la subdelegació del govern a Tarragona deixa clar, però, que no donen a l’abast per sobrecàrrega de feina i apunta, tal com volen els operadors, que la solució és ampliar el personal i l’horari.
Un PIF en aquestes condicions "és una vergonya", retreu Gregorio de la Fuente, director de la consignatària Euromarco i impulsor, l'any 2012, de les exportacions de bestiar viu des de Tarragona. En ser la sortida natural per als ramaders de Catalunya, l'Aragó, Navarra, el País Basc i la Rioja, l'activitat va créixer ràpid de manera exponencial.
Ara, però, "estem desanimats i abatuts" pel constant degoteig de clients cap a Cartagena, on el PIF sí que funciona les 24 hores. El canvi suposa per al bestiar un viatge en camió d'entre 8 i 10 hores –en perjudici del benestar animal i dels esforços contra el canvi climàtic– i una pèrdua de més del 3% del seu pes.
Tot plegat, segons calcula De la Fuente, fa pujar un 60% el cost logístic, i ja es perceben més compres als ramaders de Castella-la Manxa i Múrcia, més pròxims al port de Cartagena.
El port de Cartagena: més car, però amb més èxit
Ho ratifica Ricard Gòdia, president de l'Asociación Española de Productores de Vacuno de Carne (Asoprovac) i fins fa poc president a Catalunya d'aquesta organització, que concentra el 70% de la producció a Espanya. Segons les seves dades, optar per Cartagena suposa 50 euros més per cap de bestiar, però no para de guanyar clients a Tarragona des del 2018.
Gòdia reclama més flexibilitat horària al PIF per ajudar el sector, molt castigat per la pandèmia, i recorda que, més enllà de la seva dimensió econòmica, "és clau per frenar la despoblació del rerepaís".
Asoprovac és una de les sis grans organitzacions ramaderes i agràries que s'han queixat per escrit al ministeri de Política Territorial i Funció Pública de l'últim incident al PIF, en què els inspectors van denegar i endarrerir l’embarcament per "falta de mitjans per supervisar la càrrega a temps complet". Els firmants assenyalen que les exportacions de bovins vius van injectar 289,7 milions d'euros a la balança comercial del 2019 i reivindiquen menys entrebancs burocràtics i més flexibilitat horària per a l’activitat.
El president de l'Autoritat Portuària de Tarragona (APT), Josep Maria Cruset, fa costat a operadors i ramaders i reclamarà "on calgui" un PIF de 24 hores, "tal com necessita un port de màxima categoria". Tots coincideixen en apel·lar a la "voluntat política" per desencallar un problema que ja fa massa que dura.