L'embús al port de Xangai amenaça de nou la cadena de subministraments mundial
Les restriccions pel covid aturen vaixells, camions i contenidors
XangaiVaixells sense descarregar, contenidors immobilitzats i camioners sense poder accedir al port de Xangai a causa de les rígides mesures anticovid posen en risc de nou la cadena de subministraments global. La capital econòmica de la Xina, Xangai, porta més de quatre setmanes totalment confinada i paralitzada per combatre el pitjor brot de covid-19 registrat des de l'inici de la pandèmia a Wuhan, fa més de dos anys.
L'estricta política de covid zero a què s'aferra el govern xinès deixa ferides profundes en l'economia i visibles en el transport de mercaderies. Les fotos aèries i de satèl·lit posen en evidència l'embús al port de Xangai. S'acumulen els vaixells i el temps d'estada s'allarga davant la falta de treballadors portuaris per dur a terme les feines de càrrega i descàrrega. El bloqueig provoca retards en el transport i afectarà el comerç global. Es preveuen problemes de subministrament de productes i primeres matèries que seran un nou impuls a la pujada dels preus i de la inflació. L'electrònica, els components per a l'automòbil, els panells solars o el tèxtil són els principals sectors afectats.
Xangai és el principal port de la Xina i, des de fa deu anys, lidera el rànquing dels de més activitat del món. El 2021 va gestionar el trànsit de 47 milions de contenidors i per les seves aigües van sortir el 27% de les exportacions xineses.
El port funciona al 25%
Encara que el govern xinès va assegurar que el bloqueig de la ciutat no afectaria el port, que s’ha mantingut operatiu, la realitat és que es calcula que funciona a un 25% de la seva capacitat.
En un primer moment les autoritats van assegurar que prop de 25.000 treballadors es confinarien en bombolles de seguretat al port per continuar treballant. Però la realitat s'ha imposat i s'ha produït un efecte dòmino: falten treballadors per dur a terme tràmits administratius i el treball logístic. Al paralitzar i posar en quarantena tota la ciutat, amb més de 25 milions d'habitants, també s'ha interromput el transport i la producció en moltes fàbriques, que han hagut de tancar durant setmanes per falta de personal, cosa que ha frenat les exportacions.
Les carreteres d'entrada i sortida al port es veuen afectades per les mesures de seguretat i la falta de camions ha alentit la logística de distribució. Els camioners no poden entrar a la ciutat, ja que si ho fan perden el seu codi verd de salut i han d'estar en quarantena 21 dies. La situació ha provocat que milers de camions estiguin encallats en zones pròximes a Xangai, i molts camioners han acabat en centres de quarantena al donar positiu per òmicron.
Segons la Cambra de Comerç de la Unió Europea a la Xina, el nombre de camions disponibles s'ha reduït entre un 40% i un 50% des de l'inici del confinament.
Les navilieres han advertit que les terminals estan congestionades i els contenidors s'acumulen, i preocupen especialment les càrregues de refrigerats. També s'ha constatat que hi ha vaixells que han hagut d'abandonar el port sense poder reposicionar producte.
La setmana passada el ministeri de Transports xinès va reconèixer “embussos logístics” i es va comprometre a resoldre el problema. Però tornar a la normalitat no serà fàcil. Divendres passat la municipalitat de Xangai va donar suport a la reobertura de 666 empreses de sectors considerats claus, com ara el de semiconductors o el de l'automoció. Per això es va comprometre a eliminar obstacles de moviment per al personal. Malgrat tot, les empreses tenen dificultats per reprendre les operacions, ja que les cadenes de subministrament estan tallades. Els casos d’òmicron han augmentat a les províncies limítrofes a Xangai i també al delta del riu Perla, d'on arriben part dels components.