Inversió

La Cambra reivindica la potència econòmica de la gran Barcelona

L'administració metropolitana i l'ens cameral presenten un estudi per posicionar internacionalment el territori

BarcelonaL'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i la Cambra de Barcelona han presentat un informe aquest dijous per posicionar la seva economia amb una idea molt clara: la capital catalana necessita la seva àrea metropolitana. El cert és que agrupa el 83% de les filials d'empreses estrangeres a Catalunya –el Barcelonès té el 60,8%– i concentra el 55% del PIB català, però sovint es parla només de la ciutat: "Els rànquings diuen Barcelona, però és la Barcelona metropolitana".

Inscriu-te a la newsletter Primer set per al SabadellInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'objectiu és posicionar l'àrea metropolitana al món i transmetre les seves oportunitats d'inversió més enllà de la capital catalana, i per defensar-ho no hi ha millor aval que les dades: l'informe La metròpolis de Barcelona. Invertir, treballar i viure, 2023 reuneix més de 80 indicadors ja publicats que, segons els seus autors, demostren "la forta atracció d'inversió estrangera a la metròpolis de Barcelona". També destaca que l'àrea metropolitana de Barcelona representa el 45% del teixit productiu i el 52% de l'ocupació.

Cargando
No hay anuncios

"La capacitat de competir que podem tenir com a país i ciutat depèn de l'estructuració de l'àrea metropolitana; hem de competir amb ciutats que tenen molts milions d'habitants, com Shanghai, París i Londres. És molt bo que tinguem aquesta capacitat", ha defensat durant l'acte el vicepresident de l'àrea de desenvolupament social i econòmic de l'AMB, Jordi Valls. La metròpolis de Barcelona se situa en l'onzena posició en captació d'inversió tecnològica a Europa, amb 1.326 milions de dòlars (1.212 milions d'euros) invertits l'any 2022 i alhora és la desena àrea o ciutat més atractiva per als inversors internacionals.

És la primera vegada que la Cambra de Barcelona agrupa totes aquestes dades per aprofundir en el coneixement de l'economia metropolitana i posicionar-la en els rànquings globals: "Només des d'una mirada global i integradora podrem desenvolupar projectes transversals", ha defensat el seu president, Josep Santacreu.

Cargando
No hay anuncios

Un motor econòmic

L'any passat l'àrea metropolitana de Barcelona va generar un PIB de 148.891 milions d'euros a preus corrents (el 55% de tot Catalunya) i va assolir un PIB per càpita en paritat de poder de compra (PPC) un 32% superior al de la mitjana de la Unió Europea. A més, el PIB per càpita dels habitants d'aquesta regió supera en 6.000 euros la mitjana catalana.

Cargando
No hay anuncios

Alhora, el PIB de l'AMB va créixer un 6,5% el 2022, un punt més que Catalunya, però amb menys pes de la indústria (11,3%) que en el total del país (20,1%). A Barcelona aquest pes és del 6,5%. "Sovint, quan parlem de la ciutat de Barcelona, l'estratègia és metropolitana: quan parlem d'indústria, l'única opció per reindustrialitzar és dins del marc de l'àrea metropolitana i la regió metropolitana, perquè necessitem sòl industrial", ha assenyalat Valls.

Deures pendents

Ara bé, aquesta zona també concentra alhora una taxa de risc de pobresa més elevada: el percentatge de població que té uns ingressos per sota del 60% de la mitjana del conjunt de la població és més elevat que a Espanya i a la Unió Europea (UE). A l'AMB aquest indicador se situa en el 21,2%, mentre que a Espanya és del 20,4% i a la UE del 16,5%.

Cargando
No hay anuncios

"Tenim alguna ombra, i aquesta és el risc de pobresa. El que ens pot ajudar a resoldre-ho és tenir èxit en l'àmbit de les empreses emergents i els visitants de qualitat. Hem de mantenir aquest dinamisme, que es generi riquesa i es pugui distribuir", ha defensat Santacreu, que també ha situat, en l'àmbit de coses a millorar, la congestió, la contaminació de l'aire i la seguretat dels vianants.

Per la seva banda, Valls ha proposat potenciar el capital risc per consolidar el sistema d'empreses emergents de l'àrea metropolitana i ha rebutjat elements de caràcter més legislatiu, com el debat de l'ampliació de l'AMB, la definició de nova governança o la figura d'un superalcalde. "El que és important és que tinguem clar que quan parlem de Barcelona i l'àrea metropolitana, tenim l'absoluta necessitat de millorar la visibilització de les oportunitats d'aquesta zona", ha conclòs Valls.