L'automoció, davant la nova norma d'emissions: "Estem en risc real de tancar fàbriques"
L'executiu espanyol amplia fins al 2028 el pla d'execució del PERTE del cotxe elèctric
Barcelona"Ministra, si aquesta norma es posa en marxa, estem en risc real de tancar fàbriques i de perdre milers de llocs de treball a Espanya". Amb aquest toc d'alerta, el president de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac), Wayne Griffiths, ha demanat aquest dimarts al govern espanyol que no doni suport a l'actual proposta de la normativa Euro 7, relativa a les emissions contaminants permeses en el parc automobilístic europeu, que es debat a Brussel·les i ha d'entrar en vigor el juliol del 2025.
Ho ha dit durant la tercera edició del fòrum La mobilitat de tots, que ha organitzat Anfac, on el també president de Seat i Cupra ha defensat que el plantejament dels terminis d'aplicació de la normativa "és poc realista". Griffiths considera que la norma allunya la inversió en l'electrificació, que precisament és l'objectiu de la Unió Europea per al 2035, quan estarà prohibida la venda de vehicles híbrids i de combustió. "La majoria dels vehicles que fabriquem a Espanya desapareixeran si entra en vigor el juliol del 2025", ha advertit Griffiths. La ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, que era present a l'acte, ha defensat en declaracions a la premsa que el govern espanyol està en situació d'"escolta activa", i ha dit que a Brussel·les aquest debat està "molt obert", de manera que fixaran la seva posició pròximament.
Més temps per al PERTE del vehicle elèctric
Maroto ha aprofitat la seva intervenció en el fòrum per anunciar l'ampliació, fins al 2028, del pla d'execució dels projectes beneficiaris de la segona convocatòria de PERTE de Vehicle Elèctric i Connectat (VEC), prevista per als pròxims mesos i que l'executiu espanyol està ultimant amb Brussel·les, que haurà d'autoritzar-la.
Amb aquest nou termini el govern espanyol atén les demandes de sector després de veure's obligat a replantejar la convocatòria per la fallida assignació de recursos del primer paquet d'ajudes, que va repartir 792 milions d'euros, l'equivalent al 30% dels quasi 3.000 milions d'euros que s'havien previst inicialment. De fet, la primera convocatòria es va resoldre un any i mig després que l'aprovés l'executiu espanyol i quasi un any després de rebre el vistiplau de Brussel·les, va deixar fabricants pel camí i va fer trontollar el projecte de Volkswagen. La ministra ha explicat que es flexibilitzaran els conceptes finançables pels fons europeus, es reduiran les garanties per a l'accés de les petites empreses i s'articularan dues línies de concurrència: una de competitiva, enfocada a projectes tractors, i una altra per finançar iniciatives individuals.
A ulls del director general de l'associació de fabricants, José López-Tafall, l'ampliació fins al 2028 és un termini "més que raonable" per portar a terme els projectes finançables, i espera que aquesta segona convocatòria esgoti els 2.200 milions d'euros que falten per assignar, va dir dilluns en una entrevista a Europa Press. Maroto també ha parlat del possible emplaçament a Saragossa de la planta de bateries que el fabricant automobilístic indi Tata Motors preveu construir a Europa. El govern espanyol està ultimant les necessitats financeres del fabricant, que també preveu la possibilitat de portar-la al Regne Unit.
Espanya lidera les vendes de vehicles
Les vendes de turismes a Espanya van créixer un 51,4% al gener, molt per sobre de la resta de països de la Unió Europea (UE), que va tancar el primer mes de l'any amb un increment mitjà de l'11,3%, fins a les 760.041 unitats, amb augments destacats en els vehicles elèctrics i híbrids; Itàlia i França es van situar per darrere d'Espanya, però amb un ritme molt inferior, amb augments de vendes del 19% i del 8,8%, respectivament, i Alemanya va registrar una caiguda del 2,6%. Són dades de l'Associació Europea de Fabricants d'Automòbils (Acea), que representa els 16 principals fabricants d'automòbils, furgonetes, camions i autobusos amb seu a Europa. Aquesta agrupació tampoc veu amb bons ulls la normativa Euro 7, ja que al gener va preveure que només augmentarà en quatre punts la reducció d'emissions dels òxids de nitrogen (NOx) dels cotxes.