Sacsejada històrica de la justícia europea al sector del taxi: limitar el nombre de VTCs és il·legal
Élite Taxi anuncia una marxa lenta per dimecres a Barcelona perquè el govern espanyol protegeixi el sector a tot l'Estat
Brussel·lesLa justícia europea ha tombat aquest dijous la normativa de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que limita el nombre d'autoritzacions per a vehicles de transport amb conductor (VTC), com els d'Uber i Cabify. El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ha sentenciat que no es pot aplicar una restricció d'aquesta mena només per "garantir la viabilitat econòmica del sector del taxi" i assegura que "no està justificada per cap raó imperiosa de bé general". D'aquesta manera, el tribunal amb seu a Luxemburg conclou que la legislació catalana no respecta el dret europeu perquè, concretament, va en contra de la "llibertat d'establiment", perquè "restringeix efectivament l'accés al mercat".
En aquest sentit, el TJUE retreu a l'AMB —l'organisme supramunicipal controlat pel PSC i que presideix Ada Colau— que les autoritzacions de les VTC estiguin restringides a una per cada trenta llicències de taxi. Aquesta clàusula, en la pràctica, ha impedit als vehicles de transport amb conductor accedir a les autoritzacions, perquè els permisos del taxi s'han mantingut estables els últims anys. Per aquest motiu, les empreses de VTC Prestige i Limousine, que opera Cabify, van portar la normativa de l'AMB als tribunals catalans i el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, davant els dubtes que tenia sobre la seva legalitat, la va enviar en forma de pregunta prejudicial als magistrats europeus.
Principi de proporcionalitat
El tribunal europeu considera que limitar l'emissió de permisos als vehicles de transport amb conductor només respectaria el principi de proporcionalitat si tingués com a objectiu vetllar per "la bona gestió del transport, el trànsit i l'espai públic d'una conurbació, així com la protecció del medi ambient". Però en cap cas considera que la mesura pugui tirar endavant per motius "purament econòmics", com "garantir la viabilitat econòmica del sector del taxi".
Per aquest punt en concret, el portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, s'ha mostrat "molt satisfet" per la sentència i ha celebrat que el tribunal avali que "a l'AMB els ajuntaments puguin aplicar restriccions a les VTC per raons de congestió de trànsit o ambientals". "A Catalunya hem treballat molt bé. Ho hem neutralitzat i no hi entrarà cap més VTC", ha dit Álvarez en declaracions als mitjans. En la mateixa línia, la titular de Mobilitat de Barcelona, Janet Sanz, ha qualificat la sentència de "bona notícia" i destaca que el TJUE ha obert la porta al fet que les ciutats puguin establir restriccions per protegir l'interès general de la ciutadania.
Ara bé, encara que la legislació catalana tingués objectius d'interès general, com pot ser el trànsit o la lluita contra el canvi climàtic, el TJUE recorda que també s'hauria de "basar en criteris objectius, no discriminatoris i coneguts amb antelació". És a dir, que "excloguin qualsevol arbitrarietat" semblant a la que, segons el TJUE, conté la normativa de l'AMB en favor del sector del taxi. "La limitació d'una llicència VTC per cada trenta de taxis no sembla idònia per garantir la consecució d'objectius d'interès general", conclou el tribunal.
Élite Taxi anuncia una "gran mobilització"
Tot i la valoració positiva d'Álvarez, Élite Taxi ha convocat per dimecres una marxa lenta de taxis a Barcelona, que pretén ocupar la Gran Via i el passeig de Gràcia i acabarà a la subdelegació del govern espanyol a la capital catalana. El portaveu de l'associació ha avançat que el sector farà "una gran mobilització" per demanar a Madrid que tiri endavant una normativa que "protegeixi" a escala estatal tots els taxis, també els de les zones interurbanes. "Si el ministeri [de Transport] no hi posa remei i restringeix de facto les VTC fora de les àrees metropolitanes podem trobar-nos un estiu d'invasió d'aquests vehicles per tota la costa mediterrània", ha dit Álvarez.
El ministeri de Transport recorda que la sentència només afecta la normativa de l'AMB i es limita a dir que continuarà treballant amb els sectors implicats per adaptar-se a "la possible evolució del marc normatiu estatal alineat amb el marc comunitari", sense deixar de protegir "l'interès general i la convivència equilibrada entre taxis i VTCs".
Per l'altre costat, les principals patronals de les VTC, Feneval i Unauto, han emès un comunicat conjunt en què també celebren la sentència per la confirmació que la restricció de l'AMB "hauria d'estar emparada per una raó d'imperiós interès general" i no per la "viabilitat econòmica del taxi". També asseguren que Barcelona "pateix una gran escassetat d'alternatives de transport", sobretot en temporada alta, i demanen que es flexibilitzi la normativa d'autoritzacions a vehicles de transport amb conductor.
Una oportunitat per millorar el trànsit i el medi ambient
La sentència assenyala que els vehicles de transport amb conductor poden contribuir, precisament, a "reduir l'ús de l'automòbil privat" i a assolir "una mobilitat més eficient i integradora" gràcies al "nivell de digitalització i flexibilitat de la prestació de serveis" de les companyies de VTCs. També recorda que es poden adoptar mesures "menys restrictives" que la limitació de llicències d'aquest tipus de vehicles "per limitar el possible impacte que puguin tenir en el trànsit i l'espai públic" i avançar en la lluita contra el canvi climàtic, com "limitacions d'aquests serveis durant determinades franges horàries o fins i tot restriccions de circulació en determinats espais".
Les conclusions del TJUE coincideixen amb la sentència del Tribunal Suprem sobre aquesta mateixa qüestió i amb la doctrina de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, que ja ha recorregut normatives semblants a la de l'AMB en altres administracions de l'Estat. També considera que aquesta mena de limitacions són "desproporcionades" i afecten negativament l'interès general i el consumidor perquè redueixen la competència del sector entre els taxis i les VTC.