AUTOMOCIÓ

Jürgen Stackmann : “No parlem de política, tot el que volem és un entorn sostenible per fer la nostra feina”

Entrevista al president de Seat

Jürgen Stackmann : “No parlem de política, tot el que volem és un entorn sostenible per fer la nostra feina”
Elena Freixa
20/09/2015
5 min

FrankfurtJürgen Stackmann (Buxtehude, Hamburg, 1961) és president de Seat des de fa dos anys i mig i en aquest temps ha fet canvis profunds per trobar l’encaix de la companyia dins del grup Volkswagen. Seat, la primera empresa industrial de Catalunya, amb 14.000 treballadors, sembla que s’ha guanyat el crèdit del consorci alemany, que la va comprar fa 30 anys i li acaba de prometre una inversió de 3.300 milions. La marca prepara sota la batuta de Stackmann el llançament de quatre nous vehicles en dos anys que li han de permetre fer el salt a la rendibilitat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Seat viu un moment dolç: les vendes creixen, l’any ha arrencat amb beneficis operatius per primer cop des de fa un temps. ¿Sent que lidera la resurrecció de la marca?

La marca ha trobat una nova identitat i això ens situa en un moment molt fort com a empresa: sabem qui som i on volem arribar. El benefici operatiu del primer semestre és un primer pas, una nova força. Som en el camí de ser una empresa rendible. En tres anys hem aconseguit guanyar-nos la confiança del grup Volkswagen i la inversió que acabem d’anunciar és un gran senyal d’aquesta aposta per Seat.

Per què ha sigut tan difícil trobar el seu lloc dins del grup?

Seat té una llarga història de més de 60 anys, però els primers 30 va estar centrada a aixecar una empresa, no una marca. Això és un gran mèrit, no ho podem obviar. Va ser una gran etapa per a Espanya, però llavors es copiaven els cotxes de Fiat, i així no es construeix una identitat. Els 30 anys següents, amb l’Ibiza, es va començar a crear una marca molt centrada en una regió complicada com el sud d’Europa. Es van prendre diversos camins, amb períodes de confusió externa i també interna, perquè es va pensar que podia ser una empresa de cotxes petits i barats. I això funciona, però clarament no era sostenible.

Aquest sembla el rol clar de Skoda?

La comparació entre Seat i Skoda és injusta. Skoda és una empresa amb un recorregut de 110 anys. És més fàcil agafar una empresa així, que va bé i té una identitat, i fer-la créixer.

Seat prepara el llançament del seu primer totterreny urbà (SUV) l’any que ve i per primer cop ven més cotxes del León que de l’Ibiza. L’estratègia és la diversificació?

Hem aconseguit que el León passi a ser la peça central de tot el que fem i ho hem de conservar sense perdre la força de l’Ibiza. Ara crearem una nova ala a la marca amb el SUV mitjà, que serà un vehicle 100% fet a Seat, des de la seva concepció. Els pròxims anys veurem un canvi important en la gamma perquè després d’aquest primer SUV en vindrà una versió més petita.

¿El totterreny petit quan arribarà al mercat?

Com el SUV mitjà, la versió petita serà un dels quatre models que llançarem els pròxims dos anys. És d’hora per parlar d’aquests aspectes, però els plans per als pròxims anys ja estan enllestits. Després vindran els detalls sobre com i quan es van desplegant.

¿La posició de la fàbrica de Martorell i de la seva cadena proveïdora és bona per competir per atreure nous models a la fàbrica?

Durant els anys de crisi, hem fet una feina lloable amb els sindicats i proveïdors. Hem treballat per l’estabilitat i pel creixement, i ara tenim una posició molt bona respecte a competidors com Alemanya i França. Mai retallarem distàncies amb l’Est d’Europa, on els costos són molt més baixos, però crec que aquest només és un factor, i són tan importants o més la flexibilitat, la qualitat i la productivitat que ofereix Martorell. Tot això ha permès que rebem inversions no només de la nostra marca, sinó també d’altres.

En el futur conveni que s’ha de negociar, hi haurà alces salarials?

A Seat no parlem de negociacions quan encara no estan ni en marxa. Les guardarem per a nosaltres fins que arribem a un acord que beneficiï totes les parts.

L’Audi Q3 està sent un èxit de producció. ¿Ja preparen l’arribada de l’Audi A1 a Martorell?

Audi està molt satisfeta amb els resultats que hem donat, els costos de producció i la qualitat. Estem en una bona posició per rebre un nou cotxe quan sigui el moment, però no és el moment de parlar de l’A1 i, en qualsevol cas, no ens toca a nosaltres fer-ho sinó a Audi. És la seva decisió, però jo estic molt orgullós de la feina que hem fet i crec en les possibilitats que tenim quan arribi el moment de prendre la decisió.

L’escenari polític català, ara que som a les portes d’unes eleccions com les del 27-S, els preocupa?

La inversió anunciada a Seat és un senyal de confiança en Espanya. Com a generadors de feina, ens cal estabilitat a les nostres plantes i confiem en els polítics perquè prenguin la decisió correcta per crear-la. El nostre és un pla a llarg termini, amb molts diners, i cal estabilitat per desplegar-lo. Nosaltres no ens involucrem en política, tot el que volem és un ambient sostenible per fer la nostra feina.

Volkswagen no inclou Seat en l’estratègia del cotxe elèctric a curt termini. ¿No veurem cap Seat endollable abans del 2020?

Estem compromesos amb les baixes emissions i amb el gas natural, que anem estenent per Espanya i altres mercats com Itàlia. Pensem que avui és més fàcil dur Seat cap al cotxe de gas que cap a l’elèctric perquè és més assequible i, en el camp de l’elèctric, encara no veiem demanda. En cinc anys, però, segur que Seat estarà del tot immersa en aquesta tecnologia també. No veurem un Seat elèctric fins que no hi hagi la demanda, però, així que la detectem, estem preparats i tenim la tecnologia a punt.

En canvi, ¿en el cotxe connectat sí que han començat a fer passos?

La demanda aquí és claríssima. El nostre sistema Full-Link ens proporciona una via molt assequible per tenir el cotxe connectat al mòbil. El 25% dels Ibiza que venem ja incorporen aquesta tecnologia i l’estem estenent a tota la nostra gamma. És compatible amb tot tipus de telèfons i, amb Samsung -que és el nostre soci-, hem anat un pas més enllà i hem creat una aplicació que permet la màxima compatibilitat entre el cotxe i el rellotge Samsung Watch.

¿Com és la relació amb aquests nous proveïdors tecnològics? Des de fora s’intueix un pols per veure qui té la paella pel mànec, si els fabricants de cotxes o els de tecnologia.

Nosaltres seguim sent els responsables del nostre producte, dels nostres cotxes. És una qüestió d’interessos comuns. La nostra prioritat és garantir que conduir un Seat segueixi sent totalment segur. En paral·lel, anem introduint nova tecnologia al vehicle i en aquest punt l’acord amb Samsung és molt interessant. Però, esclar, no està lliure de friccions, perquè aquestes companyies tenen una manera de funcionar i una filosofia molt diferent de la de les indústries d’automòbils. Nosaltres mai llancem un software si no estem segurs al 100% que funcionarà i la mentalitat de les tecnològiques és la d’anar resolent possibles problemes sobre la marxa, a través de les actualitzacions. Això és una cosa que la indústria de l’automoció no es pot permetre. Però crec que la relació que es crea entre els dos mons es profitosa per a tothom i n’aprenem mútuament.

stats