Transport

Ja hi ha trens de mercaderies directes a Europa des del port de Barcelona

El nou servei, gràcies a l'ample de via internacional, estalviarà més de 800 camions setmanals

2 min
El primer tren de mercaderies directe a França sortint de port de Barcelona.

BarcelonaFita històrica: aquest dimecres ha sortit del port de Barcelona el primer tren de mercaderies que uneix aquesta infraestructura directament amb Europa, sense haver de transbordar les mercaderies ni fer un canvi de locomotora a la frontera. La línia de grans trens de mercaderies neix com a servei regular, que es pot fer gràcies al fet que el port ja ha quedat unit amb Europa amb ample de via europeu, i comportarà retirar de les carreteres i autopistes catalanes més de 800 camions a la setmana.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El nou servei ferroviari directe de mercaderies connecta el port amb les ciutats de Tolosa de Llenguadoc i Lió. El servei per a contenidors, impulsat per les empreses APM Terminals Railways Spain, Synergy i Naviland Cargo i amb base a la terminal ferroviària de BEST, connectarà el port de Barcelona amb les ciutats franceses quatre cops per setmana, tres amb destinació a Tolosa i una amb Lió. És el primer servei ferroviari de l’Estat amb França que no haurà de fer transbord ni canviar de locomotora després de creuar el túnel del Pertús. Aquesta fita és possible perquè el port de Barcelona és l’únic d'Espanya amb connexió d’ample europeu UIC des de la terminal fins a la frontera. El servei serà operat per les locomotores Stadler Euro6000 de Captrain, homologades als dos països.

Trens de 750 metres

A més, és el primer servei regular de contenidors a l’Estat prestat per un comboi de 750 metres de llarg, la longitud màxima permesa a Europa. Això permetrà disposar d’una capacitat de 108 TEU (una unitat de mesura de contenidors) per trajecte, respecte als combois habituals d’entre 450 i 500 metres, que poden transportar 68 TEU de mitjana. Per fer-se'n una idea, això equival a més d'un centenar de camions cada tren i, per tant, més de 800 camions que deixaran de circular, amb el consegüent estalvi d'emissions. La connexió també suposa un important estalvi de temps i diners per a les empreses logístiques pel fet d’agilitzar el trànsit de les mercaderies i evitar el canvi de locomotora o el transbord dels contenidors que fins ara s’havia de fer a França. El servei reforça el paper del port com a hub logístic de sud d'Europa.

El president de Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha destacat la importància d'aquest nou servei i ha agraït l’aposta de les empreses que l’han impulsat. A l'acte de sortida del primer tren hi han assistit Guillermo Belcastro, conseller delegat de Hutchison Ports BEST; Pablo García, director general de Synergy; Xavier Moliné, director general d’APMT Spain Railway; i Philippe Vacelet, director de vendes i preus de Naviland Cargo.

stats