La inversió a Seat està garantida
Generalitat i govern espanyol discuteixen com es reparteixen les ajudes que donaran a Volkswagen
BarcelonaEl trucatge dels vehicles dièsel (i les retallades que comportarà) no variarà els plans del grup Volkswagen d’invertir 4.200 milions d’euros a Espanya fins al 2019. El consorci alemany va garantir ahir davant del govern espanyol, de la Generalitat i dels sindicats els recursos que han de finançar els plans de futur de Seat (que s’endurà 3.300 d’aquests milions) i de la planta de Volkswagen a Navarra. Ramón Paredes, vicepresident de relacions institucionals de Seat i del grup Volkswagen a Espanya, va garantir que els projectes de la multinacional avancen “a bon ritme”.
La d’ahir va ser la confirmació definitiva després que Seat anunciés fa setmanes que mantenia la previsió de llançar al mercat quatre nous models en dos anys, però sense fer cap esment de la inversió a cinc anys que esperava. El ministre d’Indústria, José Manuel Soria, en un viatge llampec a Alemanya el mes passat, va avançar que el mateix president de Volkswagen, Matthias Müller, li havia dit que les plantes espanyoles no havien de patir, però no va ser fins ahir que Volkswagen va donar per esvaïts els dubtes.
La companyia i els governs (el català i l’espanyol) han d’abordar ara la segona part de l’equació, que són les ajudes que les administracions oferiran a Volkswagen els pròxims anys. Això ja ha provocat tensions entre la Generalitat i el govern espanyol, que pretenia que l’aportació fos al 50% entre les dues administracions. La Generalitat, però, creu que l’esforç “més gran” l’ha de fer el govern espanyol perquè el marge de maniobra financer de les arques catalanes és més limitat. “La xifra que pot aportar la Generalitat és discreta si es té en compte la situació de les seves finances i que som davant de la inversió més gran del grup Volkswagen a Espanya, per això creiem que el ministeri ha de ser més ambiciós”, va dir ahir el secretari d’Indústria del Govern, Antoni Maria Grau, després d’assistir a la reunió a Madrid.
Les ajudes a Seat per garantir la inversió a Catalunya poden vorejar els 300 milions, si es pren com a referència que el govern de Navarra ja ha deixat entreveure que Volkswagen tindrà 100 milions en ajudes (entre les autonòmiques i les estatals) a canvi d’invertir vora 1.000 milions a Landaben. Els 3.300 milions de Seat mereixeran una xifra més alta d’ajuts, que, de moment, la Generalitat diu que no pot calcular perquè falten detalls de l’empresa sobre a què destinarà els diners. “No és el mateix l’ajuda que poden aportar les administracions a projectes de R+D, com desenvolupament de nous models, que les que acompanyen la construcció de noves línies de producció, que són molt més restrictives”, va defensar Grau.
Els empleats volen garanties
Segons els sindicats, la confirmació de la inversió no és suficient per dissipar els núvols sobre el futur de la planta de Martorell i dels nivells d’activitat actuals. El president del comitè d’empresa, Matías Carnero, va dir que més enllà de veure qui posa primer els diners damunt la taula (si els governs o la multinacional) els treballadors volen que Seat els garanteixi l’arribada de nous models a la planta. Seat, per exemple, està desenvolupant un totterreny urbà petit però encara ha de concretar si el pensa fabricar a Martorell i, en paral·lel, hi ha la incògnita de si la planta perdrà la fabricació de l’Audi Q3 el 2019 tal com tem la plantilla. “Perdre el Q3 seria molt mala notícia perquè és un cotxe que dóna molt marge a l’empresa”, va dir ahir el portaveu de CCOO, Rafael Guerrero. L’arribada de l’Audi A1, a canvi, a la planta no seria suficient per pal·liar la pèrdua del model actual perquè és “menys intensiu en mà d’obra”, va avisar.
LES CLAUS
1. Quins projectes de Seat estan garantits amb la inversió de 3.300 milions?
La marca no ha donat gaires detalls de com es repartiran els recursos que injectarà el grup Volkswagen fins al 2019, més enllà de dir que prepara quatre nous vehicles en dos anys i que el gruix dels diners anirà a R+D. Una primera part de la inversió està en marxa amb la construcció d’una nova línia de producció per al futur Seat Ibiza, que arribarà al mercat el 2017. Les obres es faran al desembre, però l’empresa no ha dit quants diners costarà. Seat treballa en el desenvolupament d’un totterreny urbà petit, que formarà part d’aquests quatre vehicles nous, però primer presentarà un totterreny urbà mitjà el 2016. L’última de les novetats seria la renovació del León.
2. Per què estan inquiets els treballadors de Martorell?
Els sindicats volen que Seat concreti quins plans té per a la fàbrica de Martorell i quins nous vehicles portarà la marca o el grup Volkswagen per garantir a llarg termini els actuals nivells de plantilla. A part de renovar els models actuals (com l’Ibiza o el León), els treballadors volen que Volkswagen aclareixi si s’endurà la producció de l’Audi Q3 i, si es així, amb què compensarà la pèrdua. L’assignació de l’Audi A1, que encara no s’ha fet oficial, no seria suficient per garantir el 100% dels treballadors, adverteixen la UGT i CCOO.
3. Quines ajudes rebrà Seat de les administracions?
La xifra no s’ha concretat però, tenint en compte que Navarra ha garantit 100 milions d’ajudes a Volkswagen a canvi de 1.000 d’inversió, els 3.300 de Seat podrien comportar més de 300 milions en ajudes. L’Estat i la Generalitat discuteixen ara qui posarà els diners. El govern espanyol va proposar fer-ho al 50%, però la Generalitat ja ha dit que no li sembla just perquè el marge de maniobra financer que té és “molt limitat”, i ha instat l’Estat a fer un esforç més gran per garantir la inversió.