La inversió de l'Estat a Catalunya cau al nivell més baix en 20 anys, segons la Cambra
Catalunya va rebre el 2015 només el 8,2% de les inversions del govern central a les comunitats, la xifra més baixa des del 1997
BarcelonaEl 2015 va ser el pitjor any en inversió de l'Estat a Catalunya de la sèrie històrica, que comença el 1997, la qual cosa fa més gran el dèficit d'infraestructures acumulat, segons un informe presentat aquest dijous elaborat pel gabinet d'estudis i infraestructures de la Cambra de Comerç de Barcelona.
Segons aquest estudi, el 2015 es van pressupostar 1.040,5 milions d'inversió, però només se'n van executar 736,3, és a dir, el 71%. Aquest percentatge és el més baix de totes les comunitats. La mitjana d'execució a les comunitats és del 89%.
La inversió de l'Estat a Catalunya representa el 8,2% del total de la inversió total a les comunitats, un percentatge molt per sota del pes de Catalunya, tant econòmic com en població. Aquest és el percentatge més baix des de l'any 1997, segons ha explicat el director d'estudis de la Cambra, Joan Ramon Rovira.
Del total de la inversió estatal a Catalunya, tres quartes parts corresponen a infraestructures de transport i, en aquest apartat, el grau d'execució és encara més baixa, ja que es queda només en el 59%. És a dir, l'Estat va pressupostar 949,5 milions d'inversió en infraestructures a Catalunya, però només en va gastar 555,9. Catalunya només es va endur el 9,9% de la inversió estatal en infraestructures de transport.
Segons el president de la Cambra, Miquel Valls, Andalusia, Castella i Lleó i Galícia són les comunitats més ben tractades en inversió en infraestructures en relació amb la seva aportació a l'economia –especialment per a l'AVE a Galícia–, mentre que les més maltractades segons la seva aportació són Catalunya, Madrid i el País Valencià, amb la diferència que l'execució a Catalunya és molt inferior al pressupostat, mentre que en el cas de Madrid la inversió executada supera a la pressupostada.
Valls ha destacat que Renfe només ha executat a Catalunya el 5% de la inversió prevista, mentre que Adif –el gestor de les infraestructures ferroviàries– només n'ha executat el 27%. Enaire, l'empresa que es dedica al control aeri, ha executat el 14%, Ports de l'Estat, només el 43%, i Adif-Alta Velocitat, el 66%.
Davant les declaracions dels presidents de Renfe i d'Adif defensant les inversions de les seves empreses a Catalunya, Valls els ha dit que el seu informe està fet amb les dades del Ministeri d'Hisenda. De fet, ha emplaçat al futur ministre de Foment a que es miri la gràfica per resoldre el dèficit d'infraestructures a Catalunya.
A banda del trens de rodalies, Valls també s'ha queixat de la paralització o retards en d'altres infraestructures, com la B-40, el Corredor del Mediterrani o els accessos ferroviaris al port de Barcelona.
El president de la Cambra ha recordat que la clàusula addicional tercera de l'Estatut –segons la qual el govern havia d'invertir a Catalunya l'equivalent a l'aportació catalana al PIB espanyol– només es va complir un any i no 7, com s'havia pactat
Previsions de creixement
D'altra banda, la Cambra ha revisat a l'alça dues dècimes les previsions de creixement econòmic per a Catalunya els anys 2016 i 2017. Segons la Cambra, el creixement trimestral s'estabilitza en el 0,7% i es preveu tancar l'any amb un creixement del PIB del 3,3%, similar a l'any anterior, i unes 2 dècimes per sobre de l'economia espanyola.
No obstant això, el president de la Cambra ha alertat sobre l'impacte que pot tenir en el creixement la reforma de l'impost de societats, que ha qualificat de "mesura contrària" per al creixement econòmic i que afecta sobretot a les mitjanes empreses, segons ha dit.
El president de la Cambra ha destacat que la inversió i la confiança empresarial no han donat mostres de deteriorament, malgrat la incertesa internacional i política a Espanya. "La gent ha entès que tirar endavant els negocis és una qüestió pròpia, no del govern", ha indicat Valls.
Per al 2017 es preveu una lleugera desacceleració, però inferior a la que s'esperava fa uns mesos, i es preveu tancar l'any amb un creixement del 2,7%.