Automoció

La instal·lació de Silence a les plantes de Nissan perilla

L'empresa de motos elèctriques volia ocupar la fàbrica de Montcada, però finalment també tindrà com a inquilí el 'hub' d'electromobilitat

Imatge d’arxiu d’una de les mobilitzacions que es van fer a la planta de Nissan a Montcada, en què va participar l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau.
2 min

BarcelonaLa instal·lació de la companyia de motos elèctriques Silence en una de les plantes que ha deixat Nissan a Catalunya es complica. En l'última reunió de reindustrialització de l'any passat ja es va plantejar que la companyia s'ubiqués a la fàbrica de la Zona Franca juntament amb el hub d'electromobilitat en lloc de la de Montcada i Reixac, tal com havia sol·licitat l'empresa controlada per Acciona. En la reunió de la taula d'aquest divendres s'ha confirmat aquesta proposta. El motiu del canvi és que la planta de Sant Andreu deixa de formar part de la reindustrialització de Nissan perquè el seu propietari vol reestructurar les naus, i al hub que inicialment havia d'ocupar aquesta planta a més de la de la Zona Franca se li ha ofert la de Montcada i Reixac on havia d'anar Silence.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El moviment, però, no ha agradat a la companyia de motos elèctriques, que de moment ha assegurat via carta que només està interessada en la planta de Montcada, ja que és una inversió en la qual fa molts mesos que treballa i, a més, les negociacions ja estaven molt avançades amb la taula de reindustrialització formada pel govern espanyol, el català, els sindicats i Nissan.

"És un error perquè el projecte de Silence pot encaixar perfectament a Zona Franca. Hi ha espai per fer-ho", ha assegurat després de la reunió Miguel Ruiz, secretari general de Sigen-Usoc a Nissan, que creu que la negativa del fabricant de motos es deu al fet que als terrenys barcelonins "hauria de pagar lloguer" i, en canvi, als de Montcada ja havia arribat a un acord amb el propietari, que és la mateixa automobilística japonesa.

En la reunió d'aquest divendres també s'ha donat l'aval definitiu que sigui el hub d'electromobilitat el que ocupi gran part de la planta de la Zona Franca. Liderat per QEV Technologies i Btech, preveu invertir 800 milions d'euros (entre 150 i 200 milions en ajudes públiques) per produir vehicles elèctrics de diferent tipologia i amb marques diferents, i vol rellançar la mítica marca EBRO. En una primera fase de dos anys, el hub té previst absorbir els prop de 1.400 treballadors que queden per col·locar de Nissan i que creuen que podrien arribar als 4.000 llocs de treball en cinc anys.

Una altra de les novetats de la reunió d'avui és que una de les empreses logístiques que ha mostrat el seu interès per ubicar-se a la fàbrica de la Zona Franca, l'australiana Goodman, podria instal·lar-se als espais elevats del pàrquing, sense ocupar el terreny industrial de les plantes.

Acord per tancar Mahle

Mentre les negociacions per ocupar les plantes de Nissan encara s'allargaran uns mesos més, aquest divendres els treballadors del fabricant de pistons Mahle a Vilanova i la Geltrú han acceptat el preacord signat amb la direcció per tancar la fàbrica. Un 92% dels 343 empleats que té l'empresa han votat a favor de les indemnitzacions pactades, que garanteixen una paga mínima de 35.000 euros. El tancament de la fàbrica està previst per al 28 de gener, tot i que els treballadors ja fa entre tres i quatre setmanes que no van a la fàbrica perquè tenen permisos retribuïts.

stats