Automoció

Wallbox, any 1 després de la sortida a borsa

El cofundador de l'empresa de carregadors Enric Asunción es mostra optimista respecte al futur de la companyia

Eduard Castañeda i Enric Asunción, fundadors de Wallbox, a Wall Street.

BarcelonaUn any després de la sortida a la borsa nord-americana, el conseller delegat i cofundador de Wallbox, Enric Asunción, té les aspiracions clares: "Wallbox ja és líder mundial de la càrrega de vehicles a casa, i volem ser-ho també en la càrrega al carrer". Però per fer això cal avançar en molts aspectes, i el principal és una xarxa pública que pugui suportar la potència de tenir molts cotxes carregant alhora amb càrrega superràpida. Ho ha explicat aquest dilluns en un esmorzar de PwC i Foment del Treball, on ha repassat la història de l'empresa i els seus objectius.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'empresa, que va néixer entre gintònics quan els dos fundadors, Enric Asunción i Eduard Castañeda, es van trobar en una boda ara ja fa sis anys, manté l'ambició d'aquell vespre d'estiu: "Estem intentant fer un canvi, que nosaltres entenem com a visió multiplicada per acció multiplicada per necessitat, i tot això ha de ser més gran que la resistència", ha explicat Asunción. "En tot el que fem intentem maximitzar aquestes tres coses". L'objectiu és clar: "Connectar milions de punts de càrrega per fer viable la transició cap al vehicle elèctric, i a partir del 2025 fer possible la transició energètica. Nosaltres veiem que els cotxes elèctrics són bateries gegants i això ho podem utilitzar, i a més els nostres carregadors es carreguen amb energia solar, de manera que ho tens tot en un: producció energètica, subministrament i alimentació", assegura. 

Laments sobre el PERTE

Tot i que des d'aquell casori ja ha plogut molt i Wallbox s'ha internacionalitzat i fins i tot ha arribat a Wall Street, les arrels catalanes es mantenen en l'essència, i el cofundador creu que Espanya, per la seva història en el sector de l'automoció i els components, podria liderar la transició cap al vehicle elèctric, però considera que els imports assignats al PERTE elèctric "no són suficients".

La conclusió és que, com ja van dir des de Seat, el PERTE del vehicle elèctric ha deixat el sector amb un regust agredolç: "Ha estat una bona iniciativa que ajudarà a crear una especialització important i necessària", però "els imports són insuficients i s'ha d'apostar més si volem seguir fent aquesta transformació, que sigui ràpida i ser els primers", ha comentat Asunción. Wallbox, que forma part del consorci liderat per QEV i Btech –el tercer beneficiari del PERTE amb 107,8 milions d'euros, per darrere del grup Volkswagen-Seat, al qual es van adjudicar 397 milions d'euros, i de Mercedes, que en rebrà 170–, ha obtingut uns 5 milions d'euros d'aquestes ajudes, aproximadament un 80% del sol·licitat, segons ha explicat l'empresa. És un pas, "però insuficient".

Molt fet (i molt per fer)

Entre els assistents a l'esmorzar ha sorgit una preocupació clara, recurrent en el debat sobre el vehicle elèctric: com puc estar segur que amb la càrrega puc fer un viatge llarg i podré arribar al meu destí sense quedar-me tirat? El conseller delegat de Wallbox ha explicat que aquest és un dels principals reptes: la fiabilitat. "No cada dia fas un viatge de 600 kilòmetres, i quan el fas has de tenir present que hauràs de fer alguna parada per carregar el vehicle durant uns 15 o 20 minuts". És aquí on entren en joc els carregadors superràpids, que amb uns cinc minuts poden carregar el 80% de la bateria. Alhora, ha apuntat que la seva aplicació Electromaps ha nascut amb aquesta vocació: donar informació a l'usuari dels carregadors que té al seu camí i de les seves prestacions.

Però trobar gent preparada per dur a terme aquest objectiu no és fàcil. En les seves quatre fàbriques –dues a Barcelona, una als Estats Units i una a la Xina–, el 60% dels professionals qualificats no són locals. Això s'accentua sobretot a la seva seu de Barcelona, que està més orientada al desenvolupament i, per tant, requereix un perfil de qualificació que "aquí encara costa molt de trobar", i que consisteix en desenvolupadors de software i professionals de l'electrònica de la potència. De totes maneres, assegura que el fet de ser a Barcelona fa la captació de treballadors "molt més fàcil", i també que la sortida a borsa ha tingut un "impacte molt positiu en la captació i retenció" de personal.

L'empresa de carregadors per a vehicles elèctrics viu un moment dolç pel que fa al creixement que no s'ha traslladat a borsa, on en un any les seves accions s'han desplomat un 62%. Els resultats que l'empresa va presentar la setmana passada avalen l'optimisme d'Asunción: tot i que va perdre 29 milions d'euros, va facturar entre gener i setembre 112 milions, un 146% més que en el mateix període de l'any passat, i ara està treballant per millorar l'operativa de les seves plantes a Europa i augmentar-ne la capacitat de producció. Segons el seu conseller delegat, l'objectiu és assolir un resultat d'explotació positiu el 2024.

stats