Indústria

Volkswagen destitueix per sorpresa el seu president, Herbert Diess, l'home que "no estimava Seat"

Diess serà substituït per Oliver Blume, extreballador de Seat

Herbert Diess, president de Volkswagen, en una roda de premsa a Barcelona, el 2020.
2 min

El grup Volkswagen ha cessat Herbert Diess com a president del seu consell d'administració. La decisió ha estat una sorpresa: tot i que feia anys que se sentien rumors sobre la insatisfacció amb Diess, el cert és que el temps anava passant i la seva posició semblava inamovible.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La notícia ha estat ben rebuda entre el comitè d'empresa de Seat, des d'on s'havia acusat reiteradament Diess de ser algú que "no estima" la marca catalana. A més, almenys de forma temporal, el substitut de Diess serà Oliver Blume, que també presideix Porsche i que fa anys va treballar a Seat com a enginyer. El relleu es farà efectiu el pròxim 1 de setembre, com diu el comunicat que ha publicat el grup.

"Diess no complia els objectius que li fixava el consell", explica Matías Carnero, president del comitè d'empresa de Seat i membre del consell de supervisió de Volkswagen. "Per a nosaltres aquest cessament és important perquè ens obre una finestra de noves oportunitats en la planificació de productes", ha afegit. Fa uns mesos Carnero fins i tot va culpar les decisions de Volkswagen —i, per tant, de Diess— de les pèrdues obtingudes per Seat l'any passat, ja que se li van entregar menys semiconductors (escassos per la crisi d'abastiment) dels que van rebre altres marques del grup, com Skoda.

El cert és que, sota els plans de Diess, la marca Seat s’encaminava cap a la desaparició, i ara s’ha de veure si aquesta situació canvia. Actualment està en marxa un pla per substituir-la plenament per la marca Cupra, tal com va explicar aquest diari, fet que pot tenir més conseqüències (des del punt de vista laboral i del futur industrial) del que pot semblar d'entrada.

En el millor dels casos, Cupra acabarà venent els mateixos cotxes que Seat, però això s’haurà de veure, perquè són vehicles més cars. Justament perquè costen més, el benefici que aporta cada cotxe venut és més elevat, i aquest és el motiu que ha provocat que Volkswagen vulgui substituir una marca amb l’altra. El problema, però, és que això implica menys llocs de treball. Un cotxe elèctric es fa amb un 30% menys d’hores de treball. Però és que, a més, fins ara la fàbrica de Martorell només ha rebut l’encàrrec de fabricar cotxes elèctrics petits:un cop més, els que donen menys benefici. Detalls com aquests són els que feien que els treballadors miréssin Diess amb suspicàcia.

Tot i això, Carnero no ha volgut donar detalls sobre els motius que han provocat el cessament perquè els membres del consell de supervisió estan obligats a la confidencialitat. Ara bé, les vendes de Volkswagen s'havien enfonsat un 22% en el primer semestre de l'any, fet que possiblement ha estat definitiu per al seu relleu.

Amb el nomenament també es produirà un canvi generacional: Diess tenia 63 anys i el seu substitut, Blume, en té 54.

Blume va entrar el 1994 al grup automobilístic i ha exercit diverses funcions a les marques Audi, Seat, Volkswagen i Porsche. Des del 2015 és conseller delegat de Porsche i ara continuarà la transformació de Volkswagen. El director financer de Volkswagen, Arno Antlitz, també assumirà el càrrec de director d'operacions.

stats