Empreses

Talgo encarrila el pla B per resoldre el conflicte accionarial

El fabricant de trens espanyol confirma que negocia amb Sidenor una compra total o parcial

Una fàbrica de l’empresa espanyola Talgo en una imatge d’arxiu.
3 min

MadridTalgo ha encarrilat el pla B per resoldre el trencaclosques que travessa el seu accionariat: el seu principal accionista, el fons britànic Trilantic (40%), en vol sortir des de fa temps. El fabricant de trens espanyol no només ha confirmat que ha rebut una proposta de l'empresa siderúrgica Sidenor, sinó que ja l'està analitzant.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En concret, el consell d'administració de Talgo ha decidit iniciar una negociació amb l'empresa basca per a una "possible transacció que podria implicar l'adquisició d'un percentatge significatiu del capital social de Talgo o de la seva totalitat", segons ha comunicat aquest dilluns al matí a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). "A mesura que avanci el procés de negociació, s'informarà puntualment de qualsevol fet rellevant que hagi de ser comunicat", afegeix el fabricant de trens al comunicat. Mentrestant, fonts de Sidenor es limiten a dir que es tracta "d'un pas més" i que tot es farà "des de la discreció". En tot cas, el que de moment està clar és que la siderúrgica que pilota José Antonio Jainaga ha aconseguit convèncer Talgo i negociar que sigui ella qui encaixi les peces del trencaclosques.

El futur industrial del fabricant de trens havia quedat en l'aire després del veto del govern espanyol a l'opa de l'empresa hongaresa Magyar Vagon, amb seu a Budapest, pel 100% del capital social de la companyia. L'executiu de Pedro Sánchez va descartar l'operació per motius de "seguretat nacional" i va declarar "matèria classificada" tota la informació que l'havia dut a prendre la decisió. Entremig també va aparèixer el fabricant txec Skoda, una opció que agradava al govern espanyol però que, en canvi, no convencia Talgo pel que fa als termes financers de l'operació. Cal tenir en compte que l'oferta txeca no passava per una compra, com sí que planteja Sidenor i volen els accionistes de Talgo, sinó per una fusió. Ara tots els esforços s'estan posant en resoldre el conflicte abans d'acabar l'any. De fet, fonts pròximes a la negociació fins i tot apunten que la solució pot arribar aquest mateix mes de novembre.

El primer cop que el nom de Sidenor es va posar damunt la taula de forma oficial va ser el 16 d'octubre. Dies abans, però, l'interès de l'empresa basca per Talgo ja era un rumor. Finalment el fabricant de trens ha estat qui ha confirmat a través de la CNMV que ha rebut una proposta de compra per part de la siderúrgica.

A diferència de l'operació hongaresa, aquesta sí que té el suport del govern espanyol. Ha estat el mateix ministre de Transports, Óscar Puente, qui aquest dilluns ha incidit en el suport de l'executiu de Pedro Sánchez cap a la proposta de Sidenor: "El govern estarà on toca, donant suport i acompanyant perquè l'operació arribi a bon port", ha dit Puente en una entrevista a Ràdio 4. "Després de preservar la seguretat nacional d'una empresa estratègica [amb l'opa a Magyar Vagon], ara cal trobar una solució per als accionistes que volen sortir [de Talgo]", ha apuntat Puente.

De fet, tot i que no han transcendit detalls de la proposta de Sidenor, el problema és trobar una solució per a Trilantic, que té un 40% del capital social de Talgo. Si Sidenor volgués evitar plantejar una opa pel 100% del capital social de Talgo ho podria fer sense sobrepassar la compra d'un 30% de l'accionariat del fabricant. En tot cas, caldria sumar més compradors a l'operació per tal de donar sortida a Trilantic. Aquí, però, entraria en joc el govern d'Euskadi, que ja ha obert la porta a buscar una fórmula per entrar a Talgo, però també l'executiu espanyol a través de la SEPI, el braç inversor de l'Estat.

stats