Automoció

La reindustrialització de Nissan s'endurà un 12% de la primera part del PERTE elèctric

El govern espanyol ha treballat a contrarellotge perquè les resolucions definitives es publiquin aquest dimarts

La ministra Reyes Maroto aquest dilluns durant la visita a la fábrica de Ford a Almussafes.

Madrid/ BarcelonaHa costat, però si res no falla, les resolucions definitives i per projectes del PERTE del cotxe elèctric –el primer PERTE aprovat en el marc del pla de recuperació i resiliència– per fi veuran la llum aquest dimarts. En els últims dies, el govern espanyol i, en particular, el ministeri d'Indústria, han treballat a contrarellotge i sota l'atenta mirada d'empreses com Volkswagen per publicar quina part del pastís (877 milions d'euros, un 25% més del previst inicialment) tocava a cadascun dels projectes que es van presentar al paquet d'ajudes europees, en la que és una de les injeccions de diners públics més importants que ha rebut la indústria espanyola els últims anys.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Entre els beneficiats hi ha el projecte que ha de mantenir operativa l'antiga fàbrica de Nissan a la Zona Franca: el hub d'electromobilitat impulsat per les catalanes QEV Technologies i BTech. A la resolució provisional del mes d'agost, el govern espanyol va plantejar per a aquesta proposta una aportació de 105 milions d'euros (100 milions de subvencions i 4,8 milions per la via del préstec). Una xifra que ara, en la resolució definitiva i després d'haver-se estudiat les al·legacions que va presentar l'empresa, ha crescut entorn dels 110 milions d'euros, segons ha pogut saber l'ARA, i és un dels projectes que més ben parat surt del repartiment.

Aquest hub per a la reindustrialització de la planta de la Zona Franca, que es va proposar fitxar uns 600 treballadors el 2023 i la mateixa xifra l'any següent, havia demanat uns 273 milions d'euros. Un cop el govern publiqui la resolució definitiva i les empreses la rebin, tindran deu dies hàbils per contestar. És a dir, per dir a l'executiu si accepten o no la dotació que se'ls planteja. En cas que no, podrien presentar al·legacions. Ara bé, les negociacions dels últims dies han servit perquè, precisament i tenint en compte l'envergadura del PERTE, no perilli la quantitat de diners que en depenen.

El secretari general d'Indústria i de la Pime del govern espanyol, Raül Blanco, ha assegurat aquest dilluns a Barcelona que Catalunya sortirà ben parada en el repartiment dels diners del PERTE del vehicle elèctric. "Demà se sabran probablement els detalls més concrets del PERTE per a empreses, projectes i territoris, i Catalunya estarà en primera línia", ha afirmat durant la seva participació en un acte organitzat per l'agrupació empresarial Femcat.

Nerviosisme a última hora

Dijous passat van saltar les alarmes. El grup Volkswagen va posar en dubte la inversió prevista de 3.000 milions d'euros per a la gigafactoria de bateries a Sagunt (Camp de Morvedre) per l'escassa dotació que previsiblement li tocava i el retard en la resolució. El govern, però, es va arremangar perquè el projecte estrella no defallís. Del total d'aquesta primera convocatòria del PERTE, el grup alemany s'endurà més de 380 milions d'euros. Una partida, doncs, molt més generosa que els 167 milions que se li va atorgar en la resolució provisional de l'agost.

El cert és que al sector no ha agradat el retard en les resolucions. Els tràmits, però, no han estat senzill. Fonts coneixedores de la qüestió apunten com a causants del retard el procés burocràtic enrevessat i el triatge dels projectes que podien accedir a l'ajuda pública: l'anunci va rebre l'interès d'una multitud de propostes; algunes, però, no encaixaven amb cap dels criteris.

Amb tot, aquest PERTE no ha estat un camí de roses. El govern espanyol el va aprovar en consell de ministres fa més d'un any, al juliol, però Brussel·les no hi va donar el vistiplau fins a principis de desembre després de setmanes de negociació. El projecte necessitava la llum verda de la Comissió Europa per la gran quantitat de fons europeus que hi van a espetegar (3.000 milions d'euros en total). Es tracta d'inversions directes en sectors econòmics que Competència supervisa amb molta cura per garantir que no es distorsiona el lliure mercat, ja que s'entén com un tipus d'ajuda d'estat. De fet, aquest ha estat un dels elements que també han endarrerit la presentació de les resolucions. Brussel·les és molt escrupolosa amb el fet que el repartiment sigui garantista.

Ford optarà als fons en la pròxima convocatòria

Els llargs terminis del PERTE, a més de generar dubtes a Volkswagen, també van portar Ford a renunciar a les ajudes el mes d'agost passat. Però aquest dilluns el president de l'executiu espanyol, Pedro Sánchez, durant una visita a Renault a Valladolid, ha anunciat que hi haurà una nova convocatòria, i la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, que avui ha visitat la planta de Ford a Almussafes (Ribera Baixa), ha assegurat que la marca de l'oval podrà optar a ajudes en aquesta segona convocatòria. Maroto ha assegurat que negociarà amb Brussel·les perquè Ford pugui acollir-se al PERTE. Segons la ministra, es treballarà amb la Comissió Europea per "acomodar en els temps que Ford necessita aquesta inversió" i els seus terminis d'execució perquè la planta del País Valencià es pugui adaptar a la producció de vehicles elèctrics.

stats