Indústria

Molins unifica marques, canvia d'imatge i surt de compres

La companyia no té sobre la taula fer tornar a Catalunya la seva seu social

Julio Rodríguez i Marcos Cela faran el relleu com a conseller delegat
3 min

BarcelonaCiments Molins, després de 96 anys d'història, aterra al segle XXI. La companyia ha anunciat un canvi d'imatge, amb un nou logo, i unificarà totes les marques que tenia fins ara en una sola: Molins, perdent el Ciments de davant, ja que el negoci del ciment perd pes en el conjunt d'un grup que passa ara a presentar-se com una empresa de solucions sostenibles per a la construcció. Un canvi en el grup empresarial de la família Molins que coincideix, a més, amb un relleu del primer executiu: Julio Rodríguez, primer conseller delegat aliè a la família, deixarà el càrrec en la pròxima junta d'accionistes a finals de juny després de nou anys i donarà pas a Marcos Cela com a primer executiu.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Rodríguez deixarà la primera línia amb els deures fets: uns resultats sòlids, un pla estratègic traçat i l'objectiu de créixer encarrilat, tant orgànicament com amb compres. Ell mateix assenyala que l'empresa, amb una ràtio de deute sobre ebitda de zero, és a dir, sense el pes de l'endeutament, prepara adquisicions d'altres companyies, tant a Espanya com a l'estranger. "Tenim projectes de creixement", assegura Rodríguez que, a més, recorda que la companyia té "el periscopi amunt per analitzar oportunitats i fer les compres que hagi de fer".

Julio Rodríguez amb el nou logo de la nova marca unificada de Molins

Els resultats acompanyen aquesta política. Molins va tancar el 2023 amb uns ingressos de 1.349 milions d'euros, un 6% més que l'any anterior; un resultat operatiu (ebitda) de 337 milions, un 22% superior, i un benefici net de 151 milions, un 35% superior al de l'any 2022.

Agrupar els sis negocis de Molins en una sola marca és un camí per reivindicar el propòsit de l'empresa, diu Rodríguez, que consisteix a donar "solucions innovadores i sostenibles per a la construcció". De fet, el repartiment del negoci ja indica aquests passos. La producció de ciment ja només representa el 59% de l'activitat del grup en tots els seus mercats (per sota del 20% a Espanya); el formigó, l'11%; els prefabricats, el 18%, i els morters especials, el 12%.

La companyia, amb presència en 12 països, més de 6.300 empleats i 168 instal·lacions industrials (de les quals vuit estan destinades a l'economia circular), vol arribar a la neutralitat de carboni el 2050. De moment s'ha fixat objectius per al 2030: elevar del 22% al 55% el consum d'energia elèctrica d'origen renovable, passar de 558 quilos de CO₂ emesos per tona de ciment produïda a menys de 500 quilos i elevar de l'11% al 40% l'ús de combustibles alternatius (a la gran planta de Sant Vicenç dels Horts ja supera el 50%), així com altres objectius de responsabilitat social corporativa, com plans per a la comunitat, restaurar la biodiversitat de les pedreres o passar del 17% de dones en llocs de gestió a més del 23%.

A més del canvi d'imatge, els productes de Molins més sostenibles s'inclouran en una gamma denominada Susterra, independentment de la línia de negoci a la qual pertanyin. Només dues marques escaparan de la unificació: la històrica marca catalana d'elements urbans Escofet i la filial alemanya Calucem. Aquestes marques, però, dins la nova imatge, passaran a dir-se Escofet by Molins i Calucem by Molins.

Seu social

Molins, malgrat ser cotitzada, està majoritàriament controlada per les diferents branques de la família del mateix nom. A finals del 2017, després del referèndum de l'1-O, el grup fa endur-se la seva seu social a Madrid, malgrat que ho va fer sense el consens de tots els accionistes.

El retorn a Catalunya sembla que haurà d'esperar. Segons el conseller delegat, el consell d'administració no treballa en aquest tema i "no està sobre la taula".

stats