ICL admet un error de comunicació, però el desvincula de l'accident mortal de la mina de Súria
Un informe de la companyia considera que hi va haver un despreniment imprevisible
BarcelonaL'accident mortal de la mina de Cabanasses a Súria el dia 9 de març va ser imprevisible, segons destaca un informe elaborat per una comissió paritària de tècnics de l'empresa i dels treballadors, que ha estat lliurat a la direcció general de Mines de la Generalitat. Tot i això, l'empresa reconeix que el torn de nit va detectar a prop del lloc de l'accident (a uns 8 metres) que hi havia una zona amb el sostre inestable. Una informació que no va arribar als geòlegs que van perdre la vida.
Les tres víctimes "no tenien aquesta informació", ha assenyalat aquest dimarts el conseller delegat d'ICL Iberia, Patricio Chacana. Tot i això, ha indicat que aquest fet no va ser la causa de l'accident. Al contrari, ha dit, els geòlegs igualment haurien anat al lloc de l'accident perquè "la seva labor era anar a analitzar" cada dia els túnels. "Estem millorant la manera de fer les comunicacions", ha indicat el conseller delegat, alhora que ha destacat que "s'havien observat tots els sistemes de seguretat".
L'informe revela que els tres geòlegs –dos de l'empresa i un estudiant de màster en pràctiques– estaven en rotllana parlant entre ells quan els va caure a sobre una roca de 5,6 metres de llarg, 2,8 metres d'ample i 40 centímetres de gruix que pesava 1,9 tones. Segons l'informe, l'experiència d'aquests tècnics, la valoració dels experts i treballadors que han analitzat la zona i el fet que no hi havia cap senyal que la part del sostre que es va desprendre fos inestable, fan concloure que va ser un "accident imprevisible".
Més seguretat
Chacana ha dit que la zona de l'accident ja no està en explotació i ha afegit que s'estan analitzant mesures per millorar tant la seguretat com l'ús de tecnologia per reduir l'exposició de les persones, com càmeres i robots. A més, el conseller delegat ha indicat que s'ha augmentat el nombre de bolons que es posen al sostre de la mina. Els bolons són una mena de caragols de tres metres de llarg que es posen al sostre i que són capaços d'aguantar un pes de 25 tones cada un.
Segons l'empresa, quan hi va haver l'anterior accident mortal, fa 10 anys (el 2013), en aquesta mina es posaven 25.000 bolons anuals i ara se n'hi estan posant 250.000, és a dir, la xifra s'ha multiplicat per 10.