El fantasma del tancament de fàbriques de cotxes recorre Europa
Volkswagen perd competitivitat davant dels EUA i la Xina i amenaça amb tancar plantes al seu propi país
Brussel·lesLa maquinària de la locomotora d'Europa, Alemanya, està encallada. És la gran economia de la Unió Europea que creix menys, i fa temps que registra increments molt minsos, fins i tot l'any passat va encadenar diversos trimestres de disminució del seu producte interior brut (PIB) i va entrar en recessió tècnica. I, en aquest context, Volkswagen ha fet un anunci que ha tingut una gran repercussió al país germànic i li pot comportar conseqüències econòmiques greus: el potencial tancament d'algunes fàbriques a Alemanya per primera vegada en els 87 anys d'història de la marca automobilística.
El primer semestre d'aquest any, el fabricant més gran de cotxes d'Europa va guanyar un 14% menys que el 2023 i a finals de l'any passat ja va anunciar un pla de reducció de costos d'uns 10.000 milions d'euros fins al 2026. Tot i això, a l'agost l'empresa va assegurar que no n'hi havia prou i que, per tant, s'haurien de rebaixar les "despeses fixes". I, aquesta setmana, la companyia ha informat els treballadors que això es pot traduir en l'acomiadament d'una part important de la plantilla i del tancament d'almenys una fàbrica a Alemanya.
Les accions del grup automobilístic van pujar un 2% després d'aquest anunci, però els sindicats ja han avisat que, en cas que es tanquin fàbriques i s'acomiadin treballadors, reaccionaran amb fortes protestes. El govern alemany ja s'ha mostrat disposat a intercedir per evitar-ho, i l'executiu de l'estat de Baixa Saxònia, que té un 20% de Volkswagen, ja ha dit que pressionarà perquè l'empresa redueixi els costos sense prescindir d'empleats ni abaixar la persiana de cap planta. "Socialment és un avís que té molt d'impacte. Crèiem que si entraves a treballar a Volkswagen ja tenies feina assegurada tota la vida, i ara aquesta certesa està qüestionada", diu Philipp Lausberg, analista del centre d'investigació European Policy Center.
De fet, Volkswagen és una de les marques insígnia de la indústria del país i és un tema central en la política alemanya, i la direcció de l'empresa sap que pot jugar-ho a favor. En aquest sentit, acabi com acabi aquest avís de la companyia, l'investigador del think tank European Council on Foreign Relations Tobias Gehrke considera que "pot ser un gest per pressionar" les administracions germàniques i de la Unió Europea. "És una empresa molt important per al país, i el govern no es pot permetre que es perdin llocs de treball", explica l'expert en declaracions a l'ARA.
Gehrke assenyala que l'empresa pot estar buscant un increment en les ajudes públiques que rep Volkswagen, tant per part de Brussel·les com per part d'Alemanya. I, de fet, un dels principals factors de la pèrdua de competitivitat de Volkswagen és la forta competència que té als Estats Units i la Xina. En aquestes dues potències, les administracions ja han tirat endavant grans ajuts econòmics. Tampoc ha ajudat a la indústria europea la crisi energètica que ha patit el conjunt del continent i especialment Alemanya, que era molt dependent del gas rus i estava acostumada a l'energia barata.
La UE també ha ampliat els ajuts que destina a les indústries, però són menys substancials que les de Pequín i Washington, i Brussel·les vol evitar entrar en una carrera d'ajuts públics amb la Xina i els EUA. En canvi, la Comissió Europea ha apujat de forma temporal els aranzels als cotxes xinesos.
Tanmateix, l'investigador Tobias Gehrke recorda que la decisió d'apujar els impostos de duanes pot interessar a països com França. Hi té grans marques, com la Renault, que tenen plantes franceses que actualment no són rendibles –segons un informe de Just Auto–, i "els pot interessar protegir el mercat europeu perquè sobretot venen a Europa, almenys a curt termini". Ara bé, Alemanya també exporta molt a la Xina i no vol iniciar una guerra comercial amb Pequín perquè –continua Gehrke– tem que s'hi torni apujant els impostos dels cotxes alemanys que importa. "Alemanya i França va en direccions oposades", resumeix l'expert.
"La por que passi com amb Nokia"
L'analista Philipp Lausberg remarca que l'únic camí que pot seguir Europa per mantenir la seva indústria automobilística és augmentar la seva competitivitat i potenciar la transició cap al cotxe elèctric. En aquest sentit, considera que les grans marques automobilístiques europees "van tard" en aquesta nova etapa del sector, i les insta a "canviar de mentalitat, arriscar-se una mica i invertir d'una vegada per totes en els vehicles elèctrics". "La por que hi ha és que passi com amb Nokia, i això és el que s'ha d'evitar. Totes les noves tecnologies en caduquen d'altres, i no es pot quedar encallat".