Infraestructures

Els estatuts de la futura Rodalies Catalunya es presentaran a finals d'any

La consellera de Territori preveu que al gener ja hi hagi un dictamen amb els pros i els contres de l'ampliació del Prat

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque.
3 min

MADRIDLa futura empresa pública Rodalies Catalunya, l'operadora que aspira a substituir Renfe pel que fa a la gestió de Rodalies, començarà a tenir cara i ulls abans que acabi l'any. Aquest dimecres, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha explicat que el "compromís" del Govern és el de plantejar un "model d'empresa", és a dir uns estatuts, abans que acabi aquest 2024. Paneque ho ha dit just abans de la primera trobada amb el ministre de Transports, Óscar Puente, des que va assumir el càrrec de consellera.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Cal recordar que en el marc de l'acord entre ERC i el PSOE per investir Pedro Sánchez president del govern espanyol, es va negociar el traspàs de Rodalies a la Generalitat. Això incloïa la creació d'una nova empresa, Rodalies Catalunya, de titularitat pública i mixta, amb representació paritària entre Renfe (depenent del ministeri de Transports) i el Govern. Després, arran de la investidura de Salvador Illa com a President, el PSC i ERC van acordar que aquesta nova societat estaria formada (almenys els estatuts) abans d'acabar l'any.

D'aquesta manera, Paneque ha assegurat que amb aquesta fita s'està "complint" amb el calendari previst. Ara bé, públicament no sempre s'han posat aquestes dates damunt la taula. Quan ERC encara estava a la Generalitat es va afirmar que la futura operadora estaria a punt durant el primer semestre d’aquest 2024. Això vol dir abans del mes de juliol. Des de Madrid, però, ho van refredar. El mes de març, la Generalitat i el ministeri de Transports van acordar presentar una primera proposta d'estatuts sis mesos després de la creació del grup de treball tècnic encarregat d'aquesta funció. Aquest es va formar el mateix mes de març i, per tant, aquest setembre ja s'hauria d'haver posat un document damunt la taula. Com anticipava l'ARA, però, l'avançament electoral ho va endarrerir tot. De fet, aquest grup, així com la resta de grups que es van crear per encarrilar el traspàs (un total de set) encara no han posat fil a l'agulla.

La consellera ha reafirmat que la primera línia sobre la qual es començarà a estudiar el traspàs és la del Maresme o línia R1. Serà el conillet d'Índies del traspàs de Rodalies a la Generalitat pel que fa a la infraestructura (vies, senyals, estacions i seguretat). Sobre el servei de Rodalies, Paneque també ha explicat que es desplegarà un "pla de mesures urgents" amb coordinació amb els Mossos d'Esquadra per millorar la "seguretat" i acabar amb el "vandalisme i les incidències als trens i estacions de Rodalies". La consellera ha anticipat que preveu reunir-se amb la policia per abordar com "disminuir aquestes incidències", com ara els robatoris.

Ampliació de l'aeroport del Prat

A banda d'aquesta trobada entre Paneque i Puente, aquest dijous també s'ha reunit un equip tècnic per preparar la reunió sobre l'ampliació de l'aeroport del Prat prevista per al pròxim dimarts 8 d'octubre. A partir d'aquesta data es posarà en marxa la reactivació del projecte, tal com va anunciar el president de la Generalitat, Salvador Illa. "Esperem estar a disposició de tenir el pròxim mes de gener un dictamen sobre els pros i els contres de l'ampliació de l'aeroport [del Prat]", ha avançat la consellera.

Desbloqueig de les 'encomandes de gestió'

Amb tot, el consell de ministres de la setmana vinent té previst desbloquejar les encomandes de gestió per 710 milions d'euros pendents. En concret es tracta de partides que han de servir per finançar diverses actuacions a l'AP-2, l'AP-7, la B-40 i l'N-260. Les encomandes de gestió és un model que permet a la Generalitat executar l'obra, però és l'Estat qui la paga. Segons ha informat el ministeri, els convenis que aprovarà el govern espanyol seran, concretament, per a la millora de la connectivitat de l'AP-2 i AP-7, la funcionalitat de l'Eix Pirinenc (N-260) i per a la construcció de la Ronda Nord, que donarà continuïtat al corredor de la B-40 entre Terrassa i Sabadell.

stats