Automoció

Indústria confia encara en salvar GWM com a substitut de Nissan

Els treballadors es mobilitzaran aquest divendres per demanar que es desencallin les negociacions

L'edifici de la fàbrica de Nissan.
2 min

BarcelonaEl pas enrere del fabricant xinès Great Wall Motors (GWM) respecte a la instal·lació a la fàbrica de la Zona Franca de Nissan –que es tancarà aquest desembre– ha estat rebut pel govern espanyol com una gerra d’aigua freda, perquè segons fonts del sector l’executiu de Sánchez tenia bastant coll avall que les negociacions serien ràpides i arribarien a bon port.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Però segons es va explicar dimecres a la tarda en una reunió extraordinària de la taula de reindustrialització –que ha de decidir quina serà l’empresa que substituirà l’automobilística japonesa–, GWM, fins ara la gran favorita, vol més ajudes de les administracions públiques perquè considera que la planta de la Zona Franca és petita per a la producció que vol dur a terme, i haurà de fer una inversió més important del que tenia previst, que era d'uns 200 milions d'euros. La intenció inicial de la companyia era fabricar cinc models amb una producció de 150.000 unitats el 2025, però ara vol arribar a les 300.000 unitats.

Tot i que les noves exigències de l’empresa xinesa no s’han rebut gens bé des del govern de Sánchez, la ministra d’Indústria, Reyes Maroto, s'ha afanyat a dir aquest dijous que confiava que els poders públics siguin “suspicaços” per poder convèncer GMW dels avantatges de la Zona Franca. També ha avançat una reunió de treball “al més alt nivell” aquest dijous mateix per desencallar les negociacions. Aquesta reunió, però, no s'ha dut a terme entre altres motius perquè el secretari d’Indústria, Raül Blanco, que és qui capitaneja les negociacions, és a Brussel·les.

Silenci del Govern

Des del Govern, que també forma part de la taula de negociació juntament amb sindicats i Nissan, s'ha limitat a dir a l’ARA que “treballen intensament per trobar les solucions més adequades per als treballadors i els actius” de l’automobilística japonesa. Però els empleats de Nissan, que en pocs dies es quedaran sense feina, han paralitzat aquest dijous la producció com a mesura de protesta i han acordat en assemblea convocar una manifestació aquest divendres a les 10 del matí a la fàbrica, per després tallar la ronda i arribar fins a la seu del Consorci de la Zona Franca. La plantilla preveu més mobilitzacions la setmana que ve, però de moment esperarà a la nova reunió de la taula de reindustrialització de l'1 de desembre. 

Fonts pròximes a les negociacions esperen que aquest pas que ha fet GWM sigui només una mesura de pressió per obtenir més favors. Però el cert és que les ajudes públiques que fins ara hi havia damunt la taula per a la reindustrialització de Nissan eren d’uns cent milions d’euros, “les màximes que estaven permeses per llei”, asseguren les mateixes fonts.

stats