Crisi climàtica

Així enganyen Inditex, Nestlé o Samsung amb el canvi climàtic, segons el New Climate Institute

Un estudi denuncia 'greenwashing' en una vintena de multinacionals que prometen reduir les emissions a 'zero net'

BarcelonaInditex, el gegant de la moda propietat d'Amancio Ortega, ha promès que reduirà les seves emissions de CO2 al zero net (neutralitat climàtica) el 2050 i al 90% ja el 2030. Però si es mira bé la lletra petita d'aquest compromís resulta que, en realitat, el 2030 només retallarà entre un 10% i un 12% les seves emissions i que el seu pla per arribar a zero net és tan "ambigu" que no permet saber si realment serà així. És el que es coneix com a greenwashing, és a dir, promoure uns compromisos de sostenibilitat enganyosos, que porten a la confusió, o són directament falsos.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Ho denuncien els investigadors del New Climate Institute, que han analitzat amb detall les promeses climàtiques d'Inditex i 23 multinacionals més, i han arribat a la conclusió que, amb diversos nivells d'"integritat", totes, excepte una, fan greenwashing. El Monitor de Responsabilitat Climàtica Corporativa 2023 se centra en 24 grans corporacions internacionals –les tres més grans de vuit dels sectors de consum més contaminants– que s'han sumat a la campanya Race to Zero impulsada per l'ONU contra l'escalfament global. És a dir, totes s'han compromès oficialment a complir l'Acord de París.

Cargando
No hay anuncios
Monitor de Responsabilitat Climàtica Corporativa
Nivell d'integritat i transparència dels seus compromisos per combatre la crisi climàtica

"Només tres van proveir informació detallada per explicar com reduirien les emissions. En la majoria de casos els compromisos no eren gens concrets o directament falsos", va explicar Silke Mooldijk, una de les autores de l'estudi, en roda de premsa. Mooldijk va assenyalar les tres empreses del món de la moda analitzades (Inditex, la sueca H&M i la japonesa Fast Retailing, propietària d'Uniqlo) per donar un exemple: "Totes diuen que buscaran materials més sostenibles, però no diuen què entenen per sostenibles ni d'on els trauran".

Cargando
No hay anuncios

Però aquestes no són les úniques que suspenen l'examen d'aquest prestigiós think tank alemany. La sud-coreana Samsung o la francesa Carrefour són de les que treuen pitjor nota, i la nord-americana Amazon, l'alemanya Volkswagen o la suïssa Nestlé també han fet promeses ambicioses contra la crisi climàtica que no superen l'escrutini dels científics. D'altres com Apple, Google o Microsoft ho fan una mica millor, però l'única que s'endú un aprovat és la naviliera Maersk, que "realment està invertint en tecnologies per reconvertir la seva flota a fonts d'energia sostenibles", deia Mooldijk.

El 2050 només reduiran un 36% conjuntament

Segons l'estudi, les emissions conjuntes d'aquestes 24 empreses només baixaran un 36% l'any 2050, quan totes s'han compromès al zero net o la "neutralitat climàtica". Com pot ser aquest decalatge? Doncs perquè moltes exclouen part de les seves emissions en el compromís de reducció i també fan servir mecanismes de compensació dubtosos, com ara projectes per plantar arbres al tercer món, en lloc de retallar directament el seu ús de combustibles fòssils.

Cargando
No hay anuncios

"Per exemple, Samsung exclou el 80% de la seva petjada de carboni perquè deixa fora [del seu pla climàtic] regions específiques on opera o departaments concrets", va detallar Thomas Day, un altre autor de l'estudi. "Carrefour té en compte menys de l'1% de les seves emissions perquè exclou el 80% de les seves botigues com a objectiu de la reducció", apuntava. En el cas de Nestlé, l'objectiu de net zero és "massa ambigu" i el de reduir les emissions un 50% el 2030 "en realitat és només el 16%, per les exclusions i els plans de compensació", afegia.

Cargando
No hay anuncios

Passa el mateix amb els objectius per al 2030. Malgrat les ambicioses promeses per a aquesta data –diferents en cada cas–, les emissions conjuntes d'aquestes 24 multinacionals només baixaran un 15% el 2030, quan els científics reclamen reduir-les a la meitat per evitar un escalfament global de més d'1,5ºC. Molts d'aquests compromisos empresarials estan certificats per organitzacions internacionals, però els autors de l'estudi les posen en dubte i diuen que el sistema de certificació ha de ser més exhaustiu.

Les promeses d'Inditex, per exemple, estan certificades per la Science Based Targets Initiative (SBTi). El conglomerat tèxtil, que inclou marques com Zara, s'ha compromès a reduir un 90% de les seves emissions d'abast 1 i 2, i un 20% les d'abast 3. Les emissions d'abast 1 són les que emet l'empresa directament amb el seu sistema productiu, les d'abast 2 són les que emet l'electricitat que consumeix, i les d'abast 3 són les de la seva cadena de subministrament. Per complir l'Acord de París, la reducció ha de ser en els tres àmbits. Però resulta que el 90% de les emissions d'Inditex provenen de la cadena de subministrament, l'abast 3, i, per tant, en realitat la promesa per al 2030 suposarà reduir només entre un 10% i un 12% del total d'emissions de l'empresa. Però fins i tot en l'energia que consumeix el grup, el pas a les renovables promès no s'ha fet canviant la font de subministrament elèctric, sinó amb mètodes de compensació.